Commissie vergadering Omgevingsbeleid

Windmolens bannerdonderdag 12 januari 2012

Tijdens de Commissie Omgevingsbeleid gisteren kwamen o.a. de volgende punten aan de orde:

De Drentse Energie Organisatie (DEO).
Windmolens energieleveraar?Bij de instelling in 2010  was de ChristenUnie sceptisch over de DEO, vooral wat de toegevoegde waarde betreft.  Wij zijn de mening toegedaan dat we in Drenthe vele goede dingen doen op dit gebied in het programma Klimaat en Energie. Toch hopen we, nu DEO een feit is, dat het ook een succes wordt. Maar hoe bepalen we nu dit succes? Hoe meten we dit. Wat gebeurt er door de inzet van DEO nu meer of wellicht beter. En wanneer iets geen succes is, hebben we dan de mogelijkheid ook de stekker eruit te kunnen halen.
Onze vraag is: hoe is geborgd dat de gemeenschapsgelden in dat geval terugvallen aan de maatschappij? Er zijn statuten, een handboek procesbeschrijving, een investeringsreglement. Deze stukken zijn openbaar. Zodat wij en de mensen die een beroep willen doen op DEO weten waaraan zij moeten voldoen. In 2011 al 3 projecten, in 2012 hebben zich al een 10-talprojecten aangemeld – dan is er in elk geval al veel belangstelling. Met de PvdA vinden we het erg belangrijk dat DEO onafhankelijk kan opereren binnen het kader waarvoor de subsidie wordt verstrekt. De projecten kunnen bijv. een lening krijgen of een garantiestelling of dat DEO participeert in het project. DEO beslist of het project voldoet aan de gestelde eisen, of het een succes is. Wanneer hier niet aan wordt voldaan zal DEO niet langer, op welke manier dan ook, deel nemen aan het project.
 We kregen in december al tijdens een bijeenkomst informatie over het programma Klimaat en Energie. Zoals tijdens deze bijeenkomst ook al naar voren kwam is de multiplier (6 à 7) hoog. Een klein slim groepje is met dit programma in het provinciehuis bezig. Erg jammer is dat onze doelstellingen om de CO2 uitstoot drastisch te verlagen nog niet zijn behaald. In de toekomst, 2020, zullen veel projecten die nu nog in de voorbereidingsfase zitten een flink aandeel hebben om onze doelstellingen dan wel te halen. Wel zitten we met de vraag hoeveel komt er nu eigenlijk van private investeerders? Want we vinden het wel opvallend dat er veel geld uit andere provinciale en Europese potjes komt. We zullen van gedeputeerde Klip schriftelijk hierover worden geïnformeerd. Monitoring vinden we erg belangrijk om inzicht te krijgen of doelen gehaald zijn. Door de ervaring die is opgedaan blijkt dat de doelen uit economische motieven het meest effectief zijn. Daarom willen we nu niet alleen terugkijken maar ook vooruit. Het bedrijfsleven en de grote investeerders weten prima hun weg te vinden tussen de regels en subsidies om voor hen aantrekkelijke projecten te starten. Hun drijfveer is geld verdienen met energie produceren. We vinden dat extra financiering door de provincie op dat vlak niet meer nodig is. Wat ons betreft kunnen subsidies voor energieopwekking door bedrijven gefinancierd worden uit het budget van DEO. Ten aanzien van windenergie moeten we ons alleen richten op onze coördinerende en regulerende taak. Als het gaat om vervoer hebben we de overtuiging dat elektrisch rijden de toekomst heeft. Hierin heeft vooral de markt een taak. De provincie zou een stimulerende rol kunnen spelen om meer e-laadpunten te realiseren. Volgens mevrouw Klip zal de opwekking van deze energie dan wel een stuk groener moeten. We zouden graag zien dat de provincie op het vlak van warmtekoude opslag en geothermische energie zich profileert en het gebruik maximaal stimuleert. Isolatie van bestaande woningen; het terugwinnen van energie uit afvalstromen, bijv. uit rioolwater en voorlichting en communicatie om energiebewustzijn bij kleine bedrijven en particulieren te vergroten zijn wat ons betreft zaken waar nog een grote slag te maken is v.w.b. energiebesparing. Hierover zo bleek later uit de discussie waren alle partijen het eens. In het oude programma klimaat en energie is veel geld besteed aan het inrichten van klimaatgebieden, wateropvang etc. Wij vinden het wél de taak van de provincie om hierin haar ruimtelijke taak te pakken, wij vinden niet dat de provincie als rol heeft om wateropvang te subsidiëren. Waterschappen hebben hun eigen belastingstelsel om waterdoelen te realiseren. We hebben de overtuiging dat deze focus zowel een veel goedkoper Programma Klimaat en Energie oplevert en daarbij echt een toegevoegde waarde heeft naast wat grote bedrijven, het Rijk en de markt doen.  En inderdaad Klimaat en Energie is business!

In het rapport Resultaten 1e Fase Gebiedsvisie windenergie  zijn de verslagen opgenomen van de vele gesprekken die zijn gevoerd met allerlei belanghebbenden, initiatiefnemers, dorpsbelangen, inwoners, groepen tegenstanders enz. In  het rapport staat dat geen van de groepen voor- tegenstanders, initiatiefnemers of kritische bewoners willen meewerken aan de gebiedsvisie van de gemeenten en de provincie.Windmolens geven een bijzonder beeld in het landschap Dit in tegenstelling van de  brief die we ontvingen van Tegenwind Veenkoloniën waarin zij uitspreken wel degelijk hieraan mee te willen werken maar hiervoor nooit gevraagd zijn. De heer Rietveld, voorzitter van Tegenwind Veenkoloniën, sprak de vergadering toe en n.a.v. de vraag die ik stelde of zij dan ook de 0-optie los zouden willen laten, kwam een wel heel schoorvoetend : “ja”.  Burgemeester Out heeft in zijn nieuwjaarstoespraak ook op de impasse tussen partijen gewezen en  een oproep gedaan om toch vooral met elkaar in gesprek te komen. Dit om in beeld te krijgen wat de voordelen van windenergie kunnen zijn, om te zoeken naar een reëel verdienmodel. Zodat ook de inwoners die hinder ondervinden en vooral vinden dat windmolens het gebied, waar zij zo trots op zijn, verpesten voordelen gaan zien. Het idee een energielandschap in een parkachtige setting te realiseren is naar ons idee nog de meest kansrijke. Dit als expertisecentrum duurzame energie te ontwikkelen waarin  recreatieve- educatieve en toeristische elementen worden gekoppeld. Wanneer daarbij ook wordt aangesloten door LOFAR om zo ook de kenniscomponent in te brengen in het expertisecentrum is dit winst. In de toekomst zal rekening moeten worden gehouden met LOFAR, zij bevindt zich in dit gebied. Ook zal rekening moeten worden gehouden met de nu in uitvoering zijnde projecten rond het Hunzegebied en Geopark. Het zal veel creativiteit van de mensen en het gebied vergen om nog een deel van de eigenheid van dit gebied, de enorme open ruimte, te kunnen behouden. Het Rijk heeft hierover het laatste woord, en ik hoop dat de rust en de eenheid in het gebied terugkeert.

Commissie

Archief > 2012 > januari