ChristenUnie vraagt bestuurlijke aandacht bij aanscherping WWB

wwnvvrijdag 27 januari 2012 14:16

De ChristenUnie is van mening dat aanpassing van WWB een zorgelijke ontwikkeling is, waar de gemeente scherp op moet letten om hier goede sociale koers te kunnen blijven varen. De ChristenUnie vraagt zich af of de regeling toch niet voldoende ruimte te laat om Noordenvelds maatwerk te leveren en pleit daarbij voor behoud van de goede elementen van de wet Wet Investeren in Jongeren. Hierbij de bijdrage van de ChristenUnie tijdens Raadscommissie van 25 januari.

Voorzitter, we hadden gehoopt dat het woordje tijdelijk ook echt tijdelijk was, maar we zien dat de aanscherping van de WWB toch echt voor langere tijd zal gaan gelden. De huidige WWB-regels worden aangescherpt om zo te passen op de de Wet Werken naar Vermogen. En hiermee verdwijnt vele andere wetten, waaronder de Wet Investeren Jongeren. De ChristenUnie maakt zich zorgen over de ze ontwikkeling. Amper twee jaar geleden is de Wet Investeren in Jongeren aangenomen om ervoor te zorgen dat jongeren sneller deelnemen aan de arbeidsmarkt. Gemeenten zijn door deze wet gestimuleerd om jongeren een aanbod te doen. En de resultaten mogen er zijn.

Ik citeer uit een evaluatie door bureau CenterData, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:

Samenvattend kan worden opgemaakt dat onder de WIJ gemeentes jongeren in de doelgroep in hoge mate weten te bereiken en velen via werkleertrajecten hebben weten te activeren. Ook zijn er veel jongeren al in een vroeg stadium, zelfs voordat het daadwerkelijk tot een WIJ-aanvraag kwam, uitgestroomd richting regulier onderwijs of werk.

Het huidige kabinet kiest helaas nu al voor een andere weg. Dit vinden wij erg jammer. Bij de instelling van de wet heeft de CU aangegeven dat, vooral de mogelijkheid om te komen tot een passend werkleer-aanbod, en dus ook het maximaal gebruik te maken van talenten, ons erg aansprak. Het systeem komt nu op de helling te staan, en vraagt om een andere benadering vanuit de gemeente richting onze inwoners en werkgevers.

Wat onze fractie betreft doen we er alles aan om juist die elementen uit de WIJ te behouden, die juist zo succesvol zijn. Hoewel de gemeente geen beleidsvrijheid heeft als het gaat om de uitvoering van de wet aanscherping WWB, kan, bij navraag–dank hierbij voor het beantwoorden van een aantal technische vragen- de gemeente wel degelijk lokale verordeningen, zoals degene die nu ter besluitvorming voorligt, eigen richtingen kiezen.

Is het college bereid om te kijken naar de lokale cq. regionale mogelijkheden voor jongeren?

We krijgen in de komende periode van omvorming richting de Wet Werken naar Vermogen veel op ons af. Wij zijn bezorgd over de impact op het ambtelijk apparaat en de huidige werkprocessen en daarmee dus de uitvoerbaarheid van de Wet. Onze fractie hoopt en wil dat de inwoner in dit traject centraal blijft staan, vandaar ook onze vraag in de vorige commissievergadering naar de borging van de uitkeringen over de maand januari, gezien de uitgestelde besluitvorming.

Gemeenten zullen met een lager re-integratiebudget te maken krijgen. We willen daarom financiële inzichten en uitzichten hebben. Die willen we bij de inwerkingtreding van de Wet Werken naar Vermogen absoluut hebben. Wilt u zich inspannen om zo snel mogelijk met deze informatie te komen, zodat we in samenspraak met onze regionale partners de juiste keuzes kunnen maken?.

Met de inwerking treding van de nieuwe wet zijn er 2 specifieke groepen die buiten de boot lijken te vallen. Het lijkt ons niet toe dat wij alleenstaande statushouders en wezen onder de 27 jaar niet 1 maand wachten op een uitkering? Wilt u de verordening op dit punt lokaal op maat snijden?

Voorzitter, tot slot sinds de inwerkingtreding kan de gemeente een tegenprestatie verwachten van een inwoner die een uitkering ontvangt van de gemeente. Wat is uw visie op deze tegenprestatie?