Onderhandelingsakkoord 14 december

zaterdag 17 december 2011

 Na vele onderhandelingen is dit akkoord tot stand gekomen en we danken onze gedeputeerde Munniksma dat hij ons geregeld op de hoogte gehouden heeft van het proces. Zo wisten we al een tijdje dat er zwaar weer op komst was.

Maar waar beslissen we als Staten volgende week over? De bezuinigingen zijn bijzonder fors te noemen. En hoe dit nu precies zal uitpakken voor onze provincie is nog helemaal niet helder. We waren bijzonder ingenomen met het Groenmanifest. Hierin hebben we samen met organisaties keuzes gemaakt, een visie ontwikkelt. Dit moet nu weer op de schop. In hoeverre kunnen we nu nog keuzes maken? Hoeveel vrij besteedbaar geld is hier dan nog voor beschikbaar?

Wat we graag zouden willen weten is of het college per onderdeel (zoals beheer, investering) aan zou kunnen geven wat er beschikbaar was voordat er bezuinigd werd en wat er nu beschikbaar is. Uit het voorstel is ons niet duidelijk geworden voor welk bedrag en waarvoor het college eventueel de rijksbezuinigingen wil compenseren. We begrijpen uit de stukken dat het college zegt wel mee te willen gaan mits we maar voldoende compensatiegrond krijgen om te verkopen. Het college zet dit dus op geld maar, zo vragen wij ons af: is het wel realistisch dat de gronden dit ook echt op zullen brengen? Wij hebben daar grote twijfels over!

Wanneer de focus komt te liggen op het nakomen van internationale doelen, waarvan we nu al weten dat we daarvan landelijk nog niet eens de helft kunnen realiseren. Hoe ziet dit voor Drenthe er uit? De staatssecretaris accordeert niet de toelichting van de door het IPO opgestelde toelichting op het akkoord en komt met een ter verduidelijking. Hoe moeten we dit nu zien?

Over een aantal taken en bevoegdheden die we erbij krijgen als provincie is nog helemaal niets afgesproken over de financiering hiervan, zo lezen we in de brief van het IPO van 1 december aan de Stichting Das en Boom. Ons wordt niet duidelijk wanneer daar afspraken over zullen worden gemaakt. Er wordt een bezuiniging doorgevoerd van € 600 miljoen t/m 2013 en we lezen over een tekort van 1,2 tot 2 miljoen euro. De vraag kwam bij ons op: Wordt van de provincies nu verwacht een failliete boedel over te nemen? Daar komt nog bij dat de provincies onderling de verdeling zullen moeten maken over de 100 miljoen euro. Drenthe zou daar, in eigen beleving, een evenredig aandeel gerelateerd aan de natuur en wat we al gedaan hebben, uit moeten krijgen. We hebben inmiddels enige ervaring met verdeling van gelden binnen het IPO. Wij zijn niet optimistisch dat dit nu wel zal lukken. We vragen ons af moeten we dit als provincies wel op ons nemen. We vinden dat de staatssecretaris zich daar wat gemakkelijk mee af doet!

Voorts vragen wij ons af hoe zit het nu met de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS): kunnen we daar nu nog wel resultaten in boeken of niet? Dit is ons niet helder.

Waarom is gekozen om de tekorten bij beheer te financieren vanuit de co-financiering ILG?

Velen in Drenthe vinden hun werk in de toeristische recreatieve sector. Drenthe is een handelsmerk geworden. Dat hebben we te danken aan onze natuur, ons landschap. Wanneer er zo drastisch bezuinigd wordt op natuur, eigenlijk op onze leefomgeving heeft dit zeker ook gevolgen voor de economie in Drenthe, hoe schat de gedeputeerde dit in?

Tot slot: Tijdens het IPO congres zei Remkes dat de decentralisatie voorstellen in eerste plaats financieel gemotiveerd zijn en niet primair zijn ingegeven door een visie op de meest wenselijke bestuurlijke verhoudingen en verantwoordelijkheid-  en taakverdeling. En die visie missen wij in dit onderhandelingsakkoord. Wij vragen ons af en wij stellen die vraag ook aan het college: waarom zouden we hier in meegaan. Wanneer wij in Drenthe besluiten om dit akkoord niet te pikken, en dan zullen we niet de enige zijn, wat zijn dan de consequenties? Laten we ons niet te veel onder druk zetten door de staatssecretaris? Wanneer we als provincies het niet eens worden met de staatssecretaris zal hij toch met wetgeving moeten komen. Dit betekent dat de kamers daar in eerste instantie mee in moeten stemmen. Kunnen we de verantwoordelijkheid daar dan niet leggen, nu we zelf de inhoud onvoldoende acceptabel vinden? Wij vragen het college waarom u ons niet voorstelt om dit akkoord af te wijzen nu u zelf een aantal voorwaarden stelt.

Mijn fractie kan nog geen positief oordeel geven over het bestuursakkoord. We hopen dat de gedeputeerde ons antwoord kan geven op de door ons gestelde vragen zodat wij deze mee kunnen nemen ten behoeve van ons definitieve oordeel.

In tweede termijn hebben we het volgende opgemerkt:

Wij danken de gedeputeerde voor de antwoorden. Wanneer we goed geluisterd hebben en we samenvatten dan houdt een “ja” in dat we verder kunnen. Met een “nee” komen we in procedures terecht. Wij vragen ons af: is er geen derde weg? Niet instemmen met dit akkoord en wel opnieuw aan tafel gaan zitten om tot een beter akkoord te komen. Wanneer deze derde weg er niet is dan zullen we onze conclusies trekken. Veel is ook nog afhankelijk van de besluitvorming die deze week in de Tweede Kamer plaatsvindt, dit wachten we af.

 

Margriet Stijkel

Labels
Commissie
Drenthe

« Terug

Archief > 2011 > december

Geen berichten gevonden