ChristenUnie-voorman Klaas Haan geeft het stokje door

Foto_persbericht_Klaas_Jeroendinsdag 27 december 2011 21:48

Na 18 jaar raadslidmaatschap neemt Klaas Haan van de ChristenUnie tijdens de raadsvergadering op woensdag 11 januari 2012 fractievoorzitter afscheid van de gemeenteraad van Noordenveld. De 70-jarige nestor van de gemeenteraad vindt het tijd om het stokje over te dragen. Hij wordt opgevolgd door de 30-jarige Jeroen Westendorp uit Peize en daarmee maakt het oudste raadslid in Noordenveld plaats voor het jongste lid.

Klaas Haan uit Nietap is sinds 1985 betrokken bij de lokale politiek. Sinds 1990 is Klaas lijsttrekker geweest voor het toenmalige GPV. Tijdens de verkiezingen van 1994 kreeg het GPV/RPF 1 zetel in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Roden. Bij de gemeentelijke herindeling in 1998 bleef de GPV/RPF-combinatie 1 zetel in de gemeenteraad houden. En sinds november 2003 zijn de GPV en het RPF samengegaan als ChristenUnie Noordenveld, en al die tijd was Klaas het boegbeeld. Zijn opvolger Jeroen Westendorp is sinds 2007 betrokken bij de ChristenUnie Noordenveld.

Jeroen over Klaas

Klaas heeft tijdens zijn fractiewerk aan mij altijd laten zien een bevlogen en bewogen mens te zijn. Bevlogen als het gaat om de lokale politiek, maar zeker ook buiten het politieke veld. Klaas was altijd scherp tijdens zijn raadswerk, zoals bijvoorbeeld op het gebied van de gemeentelijke financiën. Hij zorgde ervoor dat de taart als het kon goed werd verdeeld, zeker ook als het om de kruimels ging. Klaas was bewogen als het gaat om zorg te dragen voor andere mensen (zowel dichtbij als veraf). Mensen die het minder hebben dan anderen, qua positie, qua inkomen of status. Dat deed Klaas naar mijn inziens altijd vanuit een gepassioneerde overtuiging. Natuurlijk zullen wij de haan in ons fractie-kippenhok gaan missen, allereerst vanwege zijn lokale politieke ervaring , maar ook zeker zijn diplomatiek handelen en waar nodig kordate optreden. Klaas was altijd duidelijk over zijn opvattingen en ging een goede discussie  daarbij nooit uit de weg. Hij was zeker ook altijd op zoek naar plezier in zijn fractiewerk. Van hem is ook de uitspraak: Om het geld heb ik het nooit gedaan, dan had ik beter een krantenwijk kunnen nemen. Vanuit dezelfde overtuiging om recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg van God te gaan, hoop ik met een gelijke passie het stokje over te nemen.

Klaas over Jeroen

Als oudste raadslid van de gemeente Noordenveld hoop ik op 11 januari plaats te maken voor het jongste raadslid, Jeroen Westendorp.  Enkele jaren geleden werden bestuur en fractie benaderd door Jeroen. In een gesprek gaf hij aan zeer betrokken te zijn bij de politiek, en met name bij de christelijke politiek zoals beoefend door de ChristenUnie.  Fractie en bestuur waren ( en zijn) altijd blij wanneer mensen zich betrokken voelen bij het werk van de  ChristenUnie. Dus het duurde maar even en Jeroen werd lid van de steunfractie. Hij heeft binnen de steunfractie een grote rol gespeeld. Zijn betrokkenheid op het politieke gebeuren is erg groot evenals zijn deskundigheid op tal van onderwerpen. Hangt wellicht ook samen met zijn dagelijkse werk als beleidsambtenaar bij de gemeente Groningen. Samen met de andere leden heeft hij een duidelijke en goede bijdrage geleverd aan de discussie. Dit heeft mij zeer geholpen in mijn  werk als raadslid. Daarvoor ben ik Jeroen zeer erkentelijk. In de loop der jaren is Jeroen duidelijk gegroeid in dit werk wat ook blijkt uit de toenemende adviezen die hij heeft gegeven. Verder nam hij met verve ook de rol van fractiesecretaris op zich. Ik ben er van overtuigd dat het aantreden van Jeroen als lid van de raad van Noordenveld een aanwinst zal zijn voor de lokale politiek. Het is te hopen dat de andere politieke partijen de deskundigheid van het nieuwe, jongste, raadslid, op juiste waarde weten te schatten. Ik wens Jeroen alle succes en zegen toe in deze nieuwe taak die hij op zich neemt.