Cultuur en Economie 30 november 2011

vrijdag 02 december 2011

Ook hier eerst een presentatie voorafgaande aan de vergadering. 5 jaar Marketing en Promotie van Drenthe. Er is door Provinciale Staten extra geld, 1 miljoen euro, beschikbaar gesteld om onze prachtige provincie onder de aandacht te brengen onder het motto Drenthe doet wat met je. Gezien de resultaten heeft dit zeker effect gehad. Meer mensen weten de weg naar Drenthe te vinden voor recreatie en verblijf. Om goed op de kaart te blijven staan zullen we ook moeten blijven investeren in het merk Drenthe.

Kamp Westerbork

Gelezen de stukken komt onze fractie tot de conclusie dat aan de kritiekpunten die we in 2010 hadden grotendeels is voldaan. Voornaamste punt is toch wel dat de voorliggende plannen nu beter aansluiten op het provinciaal Omgevingsbeleid zoals wij dit hebben vastgesteld. De ChristenUnie vindt ook erg belangrijk dat het Rijk haar verantwoordelijkheid heeft genomen door haar bijdrage in de totale financiering en vooral ook haar besluit m.i.v. dit jaar de structurele subsidie te verhogen t.b.v. de brede doelstelling.
Het Herinneringscentrum is van blijvende grote waarde voor ons land en daarmee ook voor onze provincie. Kamp Westerbork is een plek om te gedenken, te herdenken en te bezinnen op verleden - heden - en toekomst. Voor hen die de oorlog van 40- 45 hebben meegemaakt, maar gelet op het wereldgebeuren, ook juist voor de generaties erna. En daarmee overstijgt het Herinneringscentrum de cultuurhistorische waarde door het verleden - heden - en toekomst te overbruggen.
Om het Herinneringscentrum kwalitatief in stand te houden is ieders inspanning nodig.
Dat ook wij daar als provincie aan bijdragen, vindt onze fractie logisch. Wanneer dit dient als cofinanciering van de SNN bijdrage vinden we een goede zaak.
Wanneer we dan mogen vaststellen dat het Masterplan voldoet aan de provinciale doelen en invulling geeft aan de door de Staten aangenomen motie, hiermee zijn we zeer content.
Van het Herinneringscentrum mag verwacht worden dat zij uitvoering geeft aan het nog meer concreet maken van de plannen om inzicht te krijgen in de kwaliteit van de uitvoering. We vinden dat een goede stap in deze richting gezet is door het benoemen van adviseurs en uitvoerders om deze kwaliteitsslag ook te kunnen maken.
De ChristenUnie kan van harte instemmen met het voorliggende voorstel.

Stand van zaken herinrichting Drents museum

We stellen allereerst met elkaar vast dat het Drents museum prachtig is geworden. Een aanwinst voor Assen en voor Drenthe. Onze complimenten voor het vernieuwde Drents Museum! Het Museum is een mooi en een modern museum waar we als provincie trots op mogen zijn.
 De opening was geslaagd, zij het dat de officiële opening logistiek niet geheel goed verliep.
Jammer is dat nog niet alles is ingericht. Dat daarvoor de benodigde gelden nog voor binnen moeten komen. Wij vertrouwen erop dat ook dat gaat lukken en dat in 2012 de huishouding van het Drents Museum op orde is!

Derde tussenrapportage Onderwijskansenplan Drenthe 2008 - 2012.

Onze fractie is positief over deze rapportage. We hebben, ondanks de transitie naar de gemeenten, toch als provincie de vinger aan de pols gehouden. Dit ook in verband met de ontwikkelingen van de kenniseconomie in Drenthe. Om goed als kenniscentrum te fungeren moet de basis hiervoor, het onderwijs, goed zijn. Wij vinden dat een huis op een goed fundament moet worden gebouwd. Vragen die bij onze fractie opkwamen waren: hoe beklijven we de zaken die in deze rapportage worden genoemd. Hoe vinden we (nieuwe) wegen  om het VMBO/MBO goed aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt.
Er zijn vele goede resultaten te melden. Vraag blijft hoe dit goede aansluiting vindt bij blijvende en stimulerende effecten voor de Provinciale Economie.
Wij gingen ook nog in op een vraag van de VVD of gezien de resultaten de extra financiële stimulende maatregelen vanaf 2012 afgebouwd kunnen worden. In de conclusies van het rapport staat dat het aanpakken van onderwijsachterstanden een lange en continue inzet vraagt. Dan kun je nu wel constateren dat we een slag gemaakt hebben, maar dat wil niet zeggen dat je de stimulerende maatregel kunt afbouwen. Juist nu is, zo stelt ook het rapport, het uitermate belangrijk partijen bij elkaar te brengen, signalen te agenderen en met de schoolbesturen te blijven zoeken naar gezamenlijke inzet. Het delen van kennis en ervaringen leidt tot verdere professionalisering. Voor die verdere professionalisering zouden we graag zien dat daarvoor  financiële stimulerende maatregelen beschikbaar blijven. Anders lopen we de kans dat behaalde resultaten weer weg zakken.

Commissie

Archief > 2011 > december