Commissie Cultuur en Economie 29 juni 2011

drents museum bannerdonderdag 30 juni 2011

Gisteren verliep de commissie ietwat rommelig. Dit had als oorzaken een volle agenda en dat wij om 12.00 uur de nieuwe statenzaal moesten verlaten omdat ’s middags deze zaal zou worden ingewijd door de statenleden.

De 1e bestuursrapportage werd overheerst door 3 zaken: de ontstane financiële situatie bij het Drents Museum; de offerte van het Drents Plateau en de kosten voor de organisatie van het WK CP Voetbal.

Het Drents Museum kampt met een tijdelijk liquiditeittekort van circa 1 miljoen euro. Oorzaken van de problemen is de voortgang van de herinrichtingprojecten van het Museum en problematiek binnen de kantoorautomatisering. De provincie stelt een deel van de subsidie van 2012 vervroegd beschikbaar. Het museum heeft nog gelden tegoed van fondsen, zoals de Postcodeloterij. Wanneer deze fondsen uitbetalen zijn, naar alle waarschijnlijkheid, de financiële problemen uit de wereld. Extra menskracht vanuit de provincie wordt ingezet om de problemen van de voortgang van de herinrichting en de ICT problematiek te helpen oplossen.

Het Drents Plateau ontvangt van de provincie een jaarlijkse prestatiesubsidie, bijvoorbeeld voor hun inzet voor erfgoededucatie. Om deze subsidie te kunnen ontvangen dient Drents Plateau een offerte in. Deze is op enkele onderdelen niet beschikt omdat de offerte onvoldoende onderbouwd was. Overwogen is deze producten elders in te kopen. Drents Plateau is nu bezig om hun werk te verbeteren en aan te passen aan de door de provincie gestelde vraag. Zij heeft daarvoor een extern bureau ingehuurd om hen daarbij te ondersteunen.

Het WK CP Voetbal toernooi is een succes! Wij waren, als Staten, bijzonder verheugd dat we het toernooi dit jaar mochten organiseren. Echter met het kostenplaatje, 200.000 euro, is geen rekening gehouden in de begroting. Er was geen geld meer voor een dergelijk sportief evenement. Dus werd voorgesteld deze middelen beschikbaar te stellen vanuit de algemene middelen. Uiteraard ging de ChristenUnie hiermee akkoord.

Tot mijn spijt werd om 11.30 uur besloten de andere agendapunten door te schuiven naar de volgende commissievergadering eind september. Er heeft namelijk een haalbaarheidsstudie plaatsgevonden naar een Kenniscluster (vezel)chemie in Zuidoost Drenthe. Met grote interesse hebben we de haalbaarheidsstudie gelezen. Hier liggen grote kansen voor de werkgelegenheid in dit gebied. Voorgesteld wordt een kwartiermaker aan te stellen om inzicht te krijgen wat de mogelijkheden zijn. Duidelijk moet dan worden wat er van de bedrijven, bijv. Teijin Aramid, DSM en API Institute, gevraagd wordt en wat voor hen de winst van dit Kenniscluster is. De kwartiermaker krijgt een half jaar de tijd om te lobbyen en te netwerken en om met concrete voorstellen te komen.

We ontvingen ook ter bespreking het rapport Arbeidsonderzoek Ontwikkelingen en prognoses op de Drentse Arbeidsmarkt. Dit rapport geeft ons een schat aan informatie. Wij zien dit rapport ook als een bevestiging zoals we verwoord hebben in ons verkiezingsprogramma: gewoon werk voor gewone Drenten. Een kwart van de beroepsbevolking is laag opgeleid met beperkte arbeidsmarktperspectieven. Zij hebben hulp nodig bij het zoeken naar hun mogelijkheden. Zij zullen kansen moeten krijgen om al doende te leren. Investeren in onderwijs – investeren in kennis is de leus!

Commissie

Archief > 2011 > juni