Commissie Omgevingsbeleid

TT baan Assenvrijdag 24 juni 2011

Tijdens de commissievergadering Omgevingsbeleid afgelopen woensdag kwam o.a. het convenant TT – circuit aan de orde. Wij maakten onderstaande opmerkingen.

Een ieder natuurlijk zijn of haar sport. Maar als je kijkt naar duurzaamheid, naar luchtvervuiling, naar brandstofverspilling. Dat je zo snel mogelijk een rondje, dus nergens naar toe, rijdt. Heel hard rijdt en dat dit dan ook nog erg hard (luid) moet klinken. Daar is de ChristenUnie principieel nu niet zo voor. Wel beseffen we dat het TT circuit en de directe omgeving de TT hall en TT World een grote trekker is voor Assen en daarmee ook voor Drenthe. We zijn wel ingenomen met het convenant zoals het er ligt. Dat er is gekozen voor de meest brede benadering. Dat samenwerking is gezocht met betrokkenen om tot overeenstemming te komen, met als resultaat het convenant.

We constateren dat geluidshinder niet is te voorkomen. Dat de toegangswegen bij grote evenementen dichtslibben. Dit is een aantal keren het geval. Zaak is om dit toch in goede banen te leiden. Bij Retropop in Emmen was, om het zo even te noemen, de afvoer van het publiek zondag een chaos. Wij vroegen ons af of over dit in goede banen leiden van het vele verkeer bij evenementen op het TT circuit overleg is geweest met verkeersdeskundigen?

De gedeputeerde, mevrouw Klip, antwoordde dat in het overleg met de gemeente Assen dit besproken is. In de plannen van de gemeente Assen rond bereikbaarheid, waarvoor de provincie gelden vanuit het Regiospecifiek Pakket beschikbaar stelt, heeft het in goede banen leiden van het verkeer naar en van het TT – circuit bijzondere aandacht.

Een leuk idee vinden we de berg – de Witterheugte. Zeker het onderzoeken waard. Het zal in elk geval de geluidsoverlast verminderen. Dit zal het woongenot van de omgeving ten goede komen.

We zien uit naar de uitkomsten van het Soudscape onderzoek. Is bekend wanneer dit onderzoek is afgerond? In het stuk staat in de loop van dit jaar, is een nader duiding bekend?

Hierop antwoordde mevrouw Klip dat de uitkomsten in de herfst verwacht worden.

Onze vraag met betrekking tot het in goede banen leiden van het vele verkeer bij evenementen op het TT circuit was een zeer terechte. Tot mijn grote verbazing las ik in het DvhN van 27 juni het volgende opgetekend door Jaap Kiers:
"Het enige probleem was de afvoer van auto's van de parkeerplaatsen na de races. Hier stonden de auto's van ongeveer kwart over vier tot kwart over zeven, tweeënhalf uur in totaal, volledig stil. Mensen stonden lijdzaam te wachten naast hun auto's tot er uiteindelijk enige beweging ontstond."
Bij een volgende gelegenheid zullen we dit zeker weer aan de orde stellen!                                                                                                   Foto: Henk Heideveld

Commissie

Archief > 2011 > juni