Nieuws uit de fractie

visie2025vrijdag 01 april 2011 12:41

Een update vanuit de fractie uit het voorjaar van 2011. Over Visie op Noordenveld 2025, de kerntakendiscussie en de financiele uitgangspositie van de Gemeente Noordenveld.

Het is al weer geruime tijd gelden dat we iets hebben gemeld. Dus tijd voor even bijpraten. In de vorige nieuwsbrief is melding gemaakt van de bestuurlijke vernieuwing. Dit hebben de collegepartijen bij de start in het bestuursprogramma opgenomen. De grote voortrekker in het geheel is wethouder Gerrit Alssema, CDA/ChristenUnie, die dit met voortvarendheid heeft opgepakt. Aan de visie Noordenveld 2025 wordt hard gewerkt nadat er een 11 tal sessies zijn geweest waarbij de burgers in de gelegenheid werden gesteld hun visie kenbaar te maken. Hier is volop gehoor aan gegeven. De inbreng van deze avonden wordt nu verwerkt en vervolgens vindt er een terugkoppeling plaats naar de deelnemers aan de discussie. Geconcludeerd mag worden dat het college duidelijk uitvoering geeft aan het collegeakkoord over de bestuurlijke vernieuwing inclusief participatie en communicatie.

Met de kerntakendiscussie gaat het wat moeizamer. De raad heeft vorig jaar duidelijk aangegeven dat men als raad dit onderwerp op wilde pakken in plaats van dit over te laten aan het college. Een goed en moedig besluit. Helaas valt de uitvoering in de praktijk wat tegen. En dat ligt niet in de eerste plaats aan de raad maar vooral aan het externe bureau die dit proces zou begeleiden.

In december heeft er in de Brinkhof in Norg in beslotenheid een eerste vrijblijvende discussie plaatsgevonden. Deze avond was bedoeld om raads – en commissieleden “gevoel voor de bal “ te geven. De discussie zou vrijblijvend zijn en, als men wilde, kon men een visie naar voren brengen waar men zelf niet achter stond. Duidelijk met als doel om gevoel voor de bal te krijgen.

Door de procesbegeleider is echter, blijkbaar met medeweten en instemming van de voorzitter, aangegeven dat de uitkomst van de discussie in Norg richtinggevend zou zijn. Dit is zo ook aan de zg. frisdenkers meegegeven. Hiertegen is door ons bezwaar aangetekend. De mail die het raadslid Klaas Haan aan de andere fracties hierover heeft geschreven is door alle partijen onderscheven behalve door de VVD. Maar deze had ook de voorzitter geleverd, dus dat werd wat moeilijk. Op 3 februari vond het zg. frisdenkers debat plaats. Het ging hier om mensen van verschillende disciplines, zoals een burgemeester, een gedeputeerde, iemand van een woningbouwcorporatie, iemand uit de sociale sector, iemand uit de economische sector en nog enige anderen. Hoewel er diverse suggesties werden gedaan waarmee de raad zijn voordeel zou kunnen doen gaf de avond toch een onbevredigend gevoel.

Vervolgens heeft op 3 maart een rollendebat plaatsgevonden onder leiding van het externe bureau. Dit mondde uit in een grote mate van teleurstelling bij de meeste deelnemers. De meesten hadden het gevoel dat er na drie avonden nog niets zinvols tot stand was gekomen en dat uitte zich in forse kritiek richting procesbegeleider ( die opereerde onder verantwoordelijkheid van een stuurgroep waarin de voorzitter van deze stuurgroep een cruciale rol vervulde).

Voor het vervolg van dit verhaal even een intermezzo.

De collegepartijen, waaronder de ChristenUnie, hebben bij de vorming van het college afgesproken dat men per jaar enkele malen bijeen zou komen om de samenwerking en bijbehorende zaken te evalueren. Dit overleg, de tweede in deze periode, vond plaats op 7 maart. Tijdens deze bijeenkomst werd, uiteraard, ook gesproken over de kerntakendiscussie. Zoals op 3 maart al bleek was men niet erg enthousiast over de gang van zaken tot op dat moment. Dat leidde er toe dat men van mening was dat het goed zou zijn te vragen een extra stuurgroepvergadering bijeen te roepen om de problematiek te bespreken. Klaas Haan van de ChristenUnie stelde voor dit niet uit te stellen tot de regulier geplande vergadering van 15 maart maar te proberen een extra vergadering in te lassen. Dit om de voortgang van het proces niet te vertragen. Dit werd door de collegepartijen overgenomen.

Vervolg kerntakendiscussie.

De voorzitter van de grootste fractie van de collegepartijen, de heer Stroetinga van Gemeentebelangen, zou namens de coalitiepartijen de voorzitter van de stuurgroep vragen een extra vergadering uit te schrijven waarbij als voorkeur uitging naar donderdag 10 maart. De volgende dag is er blijkbaar in de communicatie iets mis gegaan. Zowel de voorzitter van de stuurgroep als de griffier hebben het verzoek van de coalitie opgevat als een decreet. Dit nu was zeker niet de bedoeling van de coalitie.

Mee naar aanleiding van dit verzoek (en mogelijk een brief van de gemeentesecretaris) heeft de voorzitter van de stuurgroep gemeend met onmiddellijke ingang zijn functie neer te moeten leggen.

Tijdens de stuurgroepvergadering van 15 maart, voorgezeten door burgemeester van der Laan, is door Klaas Haan, daarbij ondersteund door alle andere coalitiefracties, geprobeerd de kou uit de .lucht te halen. Duidelijk is gesteld dat wij beslist niet naar de situatie van “ wij – zij” terug willen. Een situatie zoals die door de Nico Bossina werd ervaren. Er zijn verontschuldigingen aangeboden voor het feit dat de boodschap van de collegepartijen blijkbaar verkeerd is overgekomen. Ook is duidelijk gemaakt dat het coalitieoverleg niets te maken heeft met achterkamertjespolitiek, maar dat daar op dat moment de actualiteit, logisch, aan de orde kwam, en dat was de kerntakendiscussie.

Ondanks deze uitleg en ondanks verwoede pogingen van de burgemeester om de heer Bossina tot andere gedachten te brengen, is dat niet gelukt. Helaas heeft hij zijn mening dat er weer sprake zou zijn van “ wij=coalitie” versus “ zij = oppositie” niet willen herzien, ondanks de inbreng van alle coalitiepartijen dat dit geenszins de bedoeling was of is. Kortom, hij bleef bij zijn beslissing om geen voorzitter meer te willen zijn, ondanks het dringend beroep dat met name door de burgemeester op hem werd gedaan.

Vervolgens kwam aan de orde hoe er verder gegaan moest worden. Duidelijk werd dat het niet mogelijk was om de kerntakendiscussie in een tempo voort te zetten dat dit nog een bijdrage zou kunnen leveren aan de begroting 2012. Overigens waren LGN en GroenLinks het niet of niet geheel met deze constatering eens.

Er is afgesproken dat de wethouder Alssema en de griffier samen zouden kijken naar een andere aanpak die zo mogelijk kort na de vakantieperiode kan worden opgepakt. Want dat het van belang is dat er een kerntakendiscussie wordt gevoerd, daarover is een ieder het wel eens. We blijven dit proces van dichtbij volgen.

Reacties op 'Nieuws uit de fractie'