Begrotingsbehandeling 2011

begroting2010zaterdag 20 november 2010 11:23

Bijdrage van de ChristeUnie ten behoeve van de Algemene Beschouwingen op de Begroting 2011.

Voorzitter, allereerst wil ik college en raad een wijze raad meegeven, passend binnen het begrip “Besturen op hoofdlijnen” en waarvan ik hoop dat we daar ons voordeel mee doen:

“ Ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het kwaad worden”. Dit is een tekst uit het Bijbelboek Jakobus en ook nu, na 2000 jaar nog steeds actueel.

Voorzitter, allereerst wil ik college en raad een wijze raad meegeven, passend binnen het begrip “Besturen op hoofdlijnen” en waarvan ik hoop dat we daar ons voordeel mee doen:

Ieder mens moet zich haasten om te luisteren, maar traag zijn om te spreken, traag ook in het kwaad worden”. Dit is een tekst uit het Bijbelboek Jakobus en ook nu, na 2000 jaar nog steeds actueel.

Voorzitter, U geeft in hoofdstuk 5 aan dat het een beleidsarm jaar wordt omdat er geen ruimte is voor beleidsinvesteringen. De ChristenUnie is het op dat punt met u oneens. Zowel de ambtelijke organisatie als college en raad krijgen te maken met een beleidsrijk jaar. Immers, we gaan ons bezig houden met bestuurlijke vernieuwing en dat kan wel eens de belangrijkste beleidsinvestering sinds jaren zijn. Op termijn zou het wel eens zo kunnen zijn dat de bezuinigingen “winst” opleveren. We worden gedwongen om de tredmolen van meer, meer, meer , te doorbreken. Om de drie onderdelen van de bestuurlijke vernieuwingen het komend jaar goed uit te werken zal er van alle participanten veel gevraagd worden. Wij verwachten hier veel van.

Op pagina 9 en 10 noemt u het onderzoek naar het voorzieningenniveau van de brandweer. Kunt u aangeven wanneer het resultaat van dit onderzoek verwacht mag worden? Immers, het is uiterst belangrijk de juiste voorzieningen te hebben en ook op een goed niveau.

Voorzitter, u zult begrijpen dat het ons deugd doet dat u van mening bent dat de VOR en de SON waardevol vrijwillig vervoerswerk doen en dat u gaat onderzoeken of een bredere vervoerstaak tot de mogelijkheden behoort (pag.26). Wij willen graag van u weten wanneer u denkt hierover meer te kunnen zeggen. Nu nagenoeg al het vervoer is aanbesteed, waarbij van overheidswege forse subsidies worden verstrekt, vrezen wij dat dit op niet al te lange termijn wel eens het einde van beide vrijwilligersorganisaties , die zonder subsidies hun werk doen, kan betekenen.

De projecten die u bij het GVVP noemt worden door ons onderschreven. In dit verband vragen wij u of de Koelenweg het komend jaar echt aangepakt wordt. Dit loopt al jaren en het wordt tijd dat dit met voorrang wordt aangepakt.

Voorzitter, U weet dat de ChristenUnie zich zeer betrokken weet op de zwakkeren in de samenleving. En dat hoeft niet alleen te betekenen de zwakkeren in materieel opzicht. Van uit onze visie dragen wij dan ook de WMO een warm hart toe. Maar dit betekent niet dat alles wat mogelijk is ook per definitie moet kunnen. Wij ondersteunen dan ook van harte het project Kanteling, zoals door u vermeld op pagina 50. Naar wij hebben begrepen betekent dit dat mensen die aangewezen zijn op een voorziening in het kader van de WMO niet meer benaderd worden via de aanbodgerichte dienstverlening maar de vraaggerichte dienstverlening. Volgens onze informatie betekent dit dat de consulenten, of hoe ze ook maar mogen heten, niet zonder meer de vraag van de aanvrager honoreren maar inventariseren (vragen) waar de knelpunten zitten en een daarop gebaseerd advies geven, dus het leveren van maatwerk. Waarschijnlijk betekent dit dat de beleidsregels die nu gehanteerd worden aangepast zullen moeten worden, wel die ruimte heeft de gemeente en het kan lonen daar gebruik van te maken.

Voorzitter, uw opmerking op pagina 65 inzake mogelijke toevoeging van rentebaten aan de reserves, indien financieel mogelijk, oogt sympathiek. Maar in de huidige situatie is dit natuurlijk een utopie en daarmee is deze opmerking o.i. een dooddoener.

Een interessant onderwerp is hoofdstuk 3.2, het weerstandsvermogen.

Op pagina 81 beweert u dat de gemeente t.o.v. de overige Drentse gemeenten, per saldo gemiddeld zit. Wij wagen dit te betwijfelen. Als we onze gemeente voor 2010 vergelijken met Drenthe 2009 dan zitten we slechts op 82 % t.o.v. het gemiddelde, en dat is toch wel iets anders.

Op het punt risicowaardering heeft de ChristenUnie in het verleden meerdere malen de nodige kritiek geleverd. Deze kritiek zou, grotendeels, weer herhaald kunnen worden. Maar gelukkig geeft u aan dat u het waarderingssysteem grondig wilt herzien. Wij wachten uw visie op dit punt af waarbij we er van uitgaan dat u voor een realistische benadering zult kiezen.

Voorzitter, hoofdstuk 5 is door de ChristenUnie met grote belangstelling gelezen.

U stelt een tariefsverhoging voor van 1,75 % omdat dit in overeenstemming is met de inflatie. Uw redenering kunnen wij volgen, maar valt volgens ons niet onder het begrip “ bestendig” beleid. Sinds jaren hanteren wij een trendmatige verhoging van 1,5 %. Deze systematiek wordt nu doorbroken. Verderop, op pagina 134/135 constateert u dat de betalingsregeling die vorig jaar is ingevoerd, politiek niet meer gedragen wordt. U zult hier bedoelen door de meerderheid van de politiek. Ook wij hebben deze indruk. Maar ondanks het gebruik van deze regeling in 2010 hebben leveranciers het niet laten afweten en het blijkbaar toch nog interessant genoeg gevonden om zaken met de gemeente te doen. Door de regeling af te schaffen derft u € 170.000 aan inkomsten .

Door een meer dan trendmatige verhoging van de belastingen realiseert u aan extra inkomsten € 104.000. Graag wil ik u en de andere fracties voorhouden dat door de afschaffing van de betalingsregeling de burger uiteindelijk grotendeels de rekening betaalt. Maar ja, deze hebben ook niet of nauwelijks de mogelijkheid om zo’n vuist te maken als het bedrijfsleven. Het geheel stemt ons in ieder geval niet positief.

Op pag. 139, respectievelijk 149 geeft u aan € 262.500 aan de overige investeringen te willen dekken uit de Algemene Reserve. Wij willen u toch meegeven uiterst behoedzaam met uitname uit de Algemene Reserve om te gaan omdat het saldo van deze reserve wel erg beperkt is.

Voor wat de vervangingsinvesteringen betreft gaan wij er van uit dat de tankautospuit brandweer Norg pas wordt uitgevoerd wanneer het onderzoek, zoals genoemd op pagina 9 en 10 is afgerond en hier conclusies uit kunnen worden. Zonder deze toezegging kunnen wij vooralsnog niet akkoord gaan met deze investering.

In de begroting zijn wij geen post over het millennium tegen gekomen. Navraag heeft ons geleerd dat er ook niets voor dit onderdeel in de begroting is opgenomen. Dit verbaast ons en stelt ons zeer teleur. De verdere ontwikkelingen van de millenniumdoelstellingen hebben de nodige vertraging opgelopen. De oorzaken hiervan zijn duidelijk aan te geven. Allereerst de verkiezingstijd, daarna de collegebesprekingen en de vorming van een college en vervolgens de vakantieperiode. Nu het inmiddels zover is dat er een daadwerkelijk begin gemaakt kan worden met de uitvoering van het raadsbesluit moet het toch niet zo zijn dat de mogelijkheid aanwezig is dat er voor het vervolgtraject geen middelen meer beschikbaar zijn. Wij roepen college en raad op tijdens deze vergadering uit te spreken dat er voor het komende jaar middelen beschikbaar zullen worden gesteld om de verdere uitwerking ter hand te nemen.

Aan het meerjarenperspectief zal de ChristenUnie in onze beschouwingen geen aandacht besteden. De onzekerheden zijn zo groot en zo veel dat het ons een vrij zinloze bezigheid lijkt hier nu over van gedachten te wisselen.

Tenslotte een reactie op de insprekers:

Wij kunnen ons het verzoek van Veenhuizen voorstellen maar kunnen daarvan de draagwijdte niet overzien. Ten eerste is het volstrekt onduidelijk hoe lang de onderzoeken die men wil gaan doen gaan duren, en vervolgens weten wij ook niet of er voor een MFA voldoende financiële middelen beschikbaar zijn. Graag krijgen wij van de wethouder nadere informatie over de (on) mogelijkheden om aan het verzoek van Veenhuizen gehoor te geven.

Voorzitter, de ChristenUnie begrijpt de reactie van de Stichting Norgerduinen. Maar begrijpen wil nog niet zeggen dat wij een dergelijke reactie willen honoreren. In het verleden heeft deze stichting, ook met tal van andere argumenten, een beroep gedaan om permanente bewoning mogelijk te maken. Wij zijn hier geen voorstander van. Aan de andere kant kunnen we niet zonder meer aan de zaken die worden genoemd, voorbij gaan. Onze fractie zou graag zien dat aan dit onderwerp eens een bijeenkomst zou worden gewijd waarin een en ander uit de doeken wordt gedaan. Dit temeer omdat de samenstelling van de raad inmiddels forse wijzigingen heeft ondergaan en het ons van belang lijkt dat alle raadsleden over dezelfde informatie beschikken.

Tenslotte het betoog van museum Kinderwereld. Wij zijn tevreden met de opstelling van het bestuur om tegen de opgelegde bezuinigingen voor 2011 niet in het geweer te komen. De noodkreet die geuit wordt voor het vervolgtraject zal de fractie van de ChristenUnie zeker ter harte nemen.

« Terug

Reacties op 'Begrotingsbehandeling 2011'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.