Slotverklaring informateur

siepie de jongwoensdag 31 maart 2010 20:00

Verantwoording werkwijze.

Drie dingen hebben steeds een rol gespeeld:

de inzet om van uit de inhoud te werken, de aandacht voor de verkiezingsuitslag en het doel om bij te dragen aan de totstandkoming van een college van B en W dat ook op onderling vertrouwen gebaseerd zou kunnen zijn. De te volgen werkwijze moest daartoe bijdragen: procedure volgt inhoud.

Op 18 maart werd in een kringgesprek met de onderhandelaars van alle partijen, 16 mensen dus, gestart. Er volgden goede inhoudelijke presentaties ( de informateur had haar werkwijze eerder per mail uitgelegd en die was accoord bevonden) aan het eind waarvan men elkaar verhelderende vragen kon stellen. Daar werd ruim gebruik van gemaakt. Na een korte pauze legde de informateur haar bevindingen voor aan de aanwezigen; op basis van de gewisselde standpunten en de ruimte die men elkaar gunde, zouden diverse combinaties van partijen mogelijk zijn om een collegeprogramma te schrijven. Maar omdat de kiezer duidelijke accentverschuivingen had aangebracht zou het in de rede kunnen liggen om partijen die daarmee annex zijn voorrang te geven.

Op haar vraag aan Gemeentebelangen hoe die partij tegen één en ander aankeek werd gereageerd met de optie om allereerst met PvdA en VVD om tafel te gaan zitten. De voorkeur van de VVD bleek echter uit te gaan naar een combinatie met PvdA en LGrN. Omdat Gemeentebelangen als de grootste partij aan zet was en de PvdA koos voor optrekken met die partij, viel die mogelijkheid af. Op basis van het kringgesprek en de verkiezingsuitslag zou het echter wel betreurenswaardig zijn dat geen verdere inhoudelijke verkenning zou kunnen plaatsvinden met LGrN en de VVD. Daarom werd besloten dat een verdiepingsslag te maken over de IGS en de financiën/bezuinigingen tussen Gemeentebelangen, PvdA, LGrN en de VVD, met dien verstande dat een college van B en W berustend op 17 zetels door de meeste aanwezigen als een te zware belasting voor een goede dualistische verhouding met de gemeenteraad werd beschouwd.

Op 22 maart vond 's avonds van 19.30 uur tot 23 uur het vervolggesprek plaats waarbij ook het onderwerp bestuurlijke vernieuwing/relatie naar en met de burgers uitgebreid aan de orde kwam. Op een enkel cruciaal onderdeel van uitvoering van de IGS bleek een onoverbrugbaar verschil van mening met de LGrN. Omdat de VVD vasthield aan haar keuze voor de PvdA tegen Gemeentebelangen moest op 23 maart in het overleg met de onderhandelaars van alle fracties (minus D'66 die zich op 18 maart al had teruggetrokken uit de besprekingen) ge concludeerd worden dat de verdiepingsslag weliswaar heel waardevolle discussiebijdragen had opgeleverd, maar geen vervolg kon krijgen. Er was nog een moeilijk moment op 23 maart toen LGrN op een wezenlijk onderdeel een ander geluid liet horen dan de avond er voor zonder te kiezen tussen het eerder ingenomen standpunt (men distanciëerde zich er niet van) en het nieuwe idee.

Vervolgens schaarden Gemeentebelangen, PvdA, CDA/CU en GrL zich op zaterdagmorgen 27 maart op 9 uur om tafel. Op de onderdelen IGS/ontsluiting, financiën, welzijn en zorg, bestuurlijke vernieuwing en energiebeleid werd vruchtbaar van gedachten gewisseld. Er was even een discrepantie in de verhouding CU-GrL, maar even na 13.30 uur kon aan LGrN en VVD verteld worden dat de andere onderhandelaars besloten hadden zich, onder leiding van Gemeentebelangen, te gaan zetten aan het schrijven van een collegeprogramma.

Daarmee en met aktieve mededeling aan de pers van deze uitkomst, was de informatie-periode afgesloten.

Siepie de Jong, Tolbert, 29 maart 2010.

Reacties op 'Slotverklaring informateur'