Verkiezingen 2010.

verkiezingenvrijdag 26 maart 2010 19:40

De gemeenteraadsverkiezingen liggen inmiddels al weer enkele weken achter ons. Daar waar enkele partijen fors hebben verloren mogen wij met dankbaarheid constateren dat de ChristenUnie haar zetel in de raad heeft behouden. Wel is het aantal stemmers teruggelopen, en dat is teleurstellend. Vanaf 1990 heeft de ChristenUnie (voorheen GPV/RPF) steeds een stijgende lijn laten zien in het aantal stemmers. Dit jaar is daar voor het eerst verandering in gekomen. De verklaring is voor het grootste deel te vinden in de opkomst van de protestpartij “ Lijst Groen Noordenveld”. Deze partij is ontstaan uit de beweging Groen Noordenveld, een groepering die zich fel verzet heeft tegen de IGS plannen. Ook de ChristenUnie heeft zich de afgelopen jaren zeer kritisch uitgelaten over de woningbouwplannen in het kader van het InterGemeentelijk Structuurplan. Ondanks het feit dat we daarmee herhaaldelijk de publiciteit hebben gehaald is dit geluid toch blijkbaar niet bij een aantal mensen doorgedrongen. Daar komt bij dat onze stijl van campagne voeren niet vergelijkbaar is met partijen als Groen Noordenveld en de VVD. Wij voeren campagne op basis van eerlijke, controleerbare, argumenten en willen ons niet schuldig maken aan populistische retoriek. Duidelijk is dat wij daardoor stemmen hebben verloren met name aan Groen Noordenveld. Wij kunnen trots zijn op de wijze waarop we campagne hebben gevoerd en accepteren daarmee ook het resultaat. We gaan vol goede moed en energie de nieuwe periode in en hopen op dezelfde constructieve wijze als voorheen gemeentepolitiek te bedrijven. Al die mensen die op de ChristenUnie hebben gestemd danken wij hartelijk. Wij hopen het vertrouwen wat u daarmee in onze partij hebt uitgesproken ook waar te maken. Mochten er de komende jaren zaken zijn die vragen of kritiek bij u oproepen laat het ons dan weten. Goede kritiek helpt ons om ons werk beter te kunnen doen.

De samenstelling van de nieuwe raad is als volgt: Gemeentebelangen 5 zetels, PvdA 4, Groen Noordenveld 4, VVD 4, CDA 2, GroenLinks 2, D66 1 en ChristenUnie 1.

Klik hier voor een fotoimpressie naar aanloop van gemeenteraadsverkiezingen

Collegevorming

Op 10 maart zijn de geloofsbrieven van alle raadsleden voor de nieuwe periode onderzocht en is er afscheid genomen van de oude raad. Op 11 maart zijn de nieuwe raadsleden geïnstalleerd. Van de 23 raadsleden hebben 19 de belofte afgelegd en slechts 4 raadsleden hebben de eed afgelegd, daarmee aangevend dat zij het van God verwachten.

De grootste fractie, Gemeentebelangen, heeft vervolgens op 6 maart de diverse fracties uitgenodigd om van gedachten te wisselen over de collegevorming. In dit eerste gesprek hebben wij aangegeven dat het ons redelijk lijkt dat de grootste winnaar, Groen Noordenveld, samen met de twee andere grootste partijen, Gemeentebelangen en PvdA, met elkaar rond de tafel gaan voor collegebesprekingen. We hebben daarbij ook aangegeven dat wij daar de nodige problemen verwachten en dat het daarom wijs zou zijn een informateur te benoemen die de mogelijkheden van collegevorming onderzoekt. Op zaterdag 13 maart heeft Gemeentebelangen de besprekingen voortgezet en heeft de andere partijen voorgesteld een informateur te benoemen. Als persoon stelde zij voor mevrouw S. de Jong, voormalig burgemeester van Leek. Hier konden alle partijen zich in vinden.

Reacties op 'Verkiezingen 2010.'