Open brief aan de inwoners van Nietap

donderdag 02 februari 2006 13:35

Beste inwoners van Nietap,

Open brief aan de inwoners in Nietap

Beste inwoners van Nietap,

In het verleden hebben wij ons sterk gemaakt voor de verbetering van de veiligheid. Hierbij hebben wij ons vooral gericht op de gevaarlijke verkeerssituatie in de nabijheid van de school “De Flint”. Mee dankzij onze inspanningen is er nu een situatie ontstaan die aanzienlijk beter is. Bij de school is een goede oversteekmogelijkheid gecreëerd en verder hebben we nu een roton-de, waardoor de veiligheid is toegenomen. Toch kan er op dit gebied nog wel iets meer gebeuren. Uit gesprekken met aanwonenden is gebleken dat er, vooral buiten de spitsuren, nog vaak te hard gereden wordt. Ook in het dorp zelf, wat inmiddels een 30 km. zone is, wordt nog vaak te hard gereden. Navraag bij de politie leert ons dat controle op 30 km. wegen alleen gebeurt wanneer de weg ook duidelijk als een 30 km. weg is ingericht. De Santeeweg voldoet hier niet aan en dus vindt er ook geen controle door de politie plaats. In de komende periode zal dit onze aandacht hebben en zullen we ons inspannen daar verandering in te krijgen.

Een ander punt wat velen van ons een doorn in het oog is betreft de verpaupering van enkele wo-ningen aan de Santeeweg tegenover de Waag. Herhaaldelijk hebben wij hier aandacht voor ge-vraagd. Langzamerhand ontstaat de indruk dat de belangen van de projectontwikkelaar voor het college groter zijn dan de belangen van de inwoners van Nietap. In november 2005 heeft de wet-houder meegedeeld dat waarschijnlijk de woningen voor de jaarwisseling gesloopt zouden zijn. Wellicht heeft hij hier de jaarwisseling 2006/2007 bedoeld, want op dit moment staan de bouw-vallen er nog steeds. Reden voor de fractie van de ChristenUnie om hier elke maand tijdens de rondvraag op terug te komen. Op enig moment zal deze actie succes hebben. Wij weten ons hier-bij gesteund door de inwoners van Nietap.
Ook hebben we destijds, met succes, bepleit dat er naast koopappartementen ook appartemen-ten in de (sociale) huursector zouden komen. Overleg tussen Woonborg en gemeente hebben er toe geleid dat men van plan is dit te realiseren. In de nota “Woonvisie” die het college in novem-ber aan de raad heeft gestuurd lezen we. Nabij de J.P. Santeeweg in Nietap zal Woonborg 12 appartementen realiseren in de sociale huur. Het bestuur van de buurtschap heeft, op basis van het vervolg van de tekst het College terecht de vraag gesteld hoe concreet de plannen eigenlijk zijn. En wat doet het college vervolgens? Ze zegt dat ze de tekst aan zullen passen en zullen vermelden dat Woonborg het voornemen heeft om 12 appartementen te realiseren. Het college zwakt hierbij haar toezeggingen dus sterk af. Weer lijkt het er op dat voor Nietap gaat gelden: “Veel beloven, weinig geven, doet de bevolking van Nietap (tijdelijk) in vreugde leven”. De fractie van de ChristenUnie zal blijven vasthouden aan de toezegging dat er 12 appartementen in de so-ciale huur zullen worden gerealiseerd. Wij zullen ook in de komende periode hier aandacht voor blijven vragen.
Met het oog op de komende verkiezingen menen wij er goed aan te doen om u op de hoogte te houden van onze activiteiten om Nietap een prachtig dorp te laten blijven en waar mogelijk te verbeteren.

Klaas Haan

Reacties op 'Open brief aan de inwoners van Nietap'