Vergaderingen van de Raadscommissie op 9 en 10 maart 2005

woensdag 23 maart 2005 10:53

Samenvatting bijdrage van de ChristenUnie aan de vergaderingen van de Raadscommissie op 9 en 10 maart 2005.
-Begroting ICO
-WSW-Novatec
-Voorbereidingsbesluiten

Begroting ICO.

De fractie van de ChristenUnie heeft kritiek geuit op de begroting van het ICO. In de eerste plaats is geconstateerd dat deze begroting pas aan de orde komt op het moment dat het jaar al enkele maanden oud is. Deels ligt dit aan het ICO, deels aan de trage afhandeling door het College.
Vervolgens heeft de ChristenUnie geconstateerd dat de Raad vroegtijdig in 2004 om nadere informatie heeft gevraagd, zoals de frictiekosten die gepaard gaan met de uitvoering van het Sociaal Plan. Dit was voor de gemeente van belang om de eigen begroting goed op te kunnen zetten. Nu wordt aangegeven dat de begroting 2005 van het ICO past binnen het bedrag wat de gemeente hiervoor heeft begroot. Echter, de hiervoor genoemde frictiekosten (kosten van afvloeiing e.d.) zijn niet in deze begroting meegenomen en dus is de begroting van het ICO niet gedekt binnen de begroting van de gemeente Noordenveld. Dit is voor de ChristenUnie reden geweest om in de commissievergadering niet akkoord te gaan met de begroting. De wethouder heeft nadere informatie toegezegd. Mogelijk geeft dat alsnog voldoende informatie om met de begroting akkoord te gaan. Dit zal moeten blijken bij de behandeling tijdens de raadsvergadering 24 maart 2005.

WSW-Novatec.

Het werkvoorzieningschap verkeert in zwaar weer. De landelijke overheid heeft de subsidie voor WSW werknemers drastisch teruggebracht. Voor de deelnemende gemeenten betekent dit dat deze kosten voor de gemeenten zijn. Wij hebben forse kritiek geuit op het beleid van de regering in den Haag. Vervolgens heeft de ChristenUnie aangegeven dat een werkvoorzieningschap van groot belang is voor mensen die daarop zijn aangewezen, en dat het daarom de gemeenschap wel iets mag kosten. De plannen die men heeft voorgelegd geven de indruk dat bestuur en directie duidelijk aandacht voor de situatie hebben en alles doen wat mogelijk is om de kosten binnen de perken te houden. Reden voor de fractie om met de begrotingsaanpassing akkoord te gaan.

Voorbereidingsbesluiten.

Voor een 5-tal gevallen moest de gemeenteraad opnieuw een voorbereidingsbesluit nemen. De bedoeling hiervan is om te voorkomen dat er in deze gebieden, waar nog geen definitief bestemmingsplan op rust, ontwikkelingen plaatsvinden die de gemeente niet wil. Een herhaling voorbereidingsbesluit betreft de kom van Nietap. Reden voor de ChristenUnie om de verpaupering bij het kruispunt Santeeweg - Natuurschoonweg aan de orde te stellen. De bouwvallen staan daar al enkele jaren en herhaaldelijk is door de fractie daar aandacht voor gevraagd. De wethouder deelde mee dat er inmiddels enig schot in de zaak zit en dat er naar verwachting op niet al te lange termijn gebouwd zal kunnen worden. Er loopt nog 1 bezwaarschrift van een aanwonende. Deze woont hier nog maar kort en had bij de koop zich kunnen vergewissen van de plannen die er lagen. Dus naar alle waarschijnlijkheid is dit bezwaar onterecht. Echter, de betrokkene is hiermee wel in staat de procedure enige tijd op te houden. Dit tot ergernis van veel inwoners van Nietap. De wethouder heeft toegezegd de raad op de hoogte te houden.

Reacties op 'Vergaderingen van de Raadscommissie op 9 en 10 maart 2005'