Nieuwsbrief 12, februari 2002

dinsdag 12 februari 2002 11:39

Twee keer per jaar komt er een nieuwsbrief uit van de ChristenUnie te Noordenveld. Deze wordt zowel in geprinte vorm rond gestuurd als op de website gezet.

We willen u met de nieuwsbrief bijpraten over de zaken die het afgelopen half jaar aan de orde zijn geweest in onze gemeente.

Informatie van de fractie in de gemeente Noordenveld.

In de Nieuwsbrief van september hebben wij geschreven over het besluit van het College om geen ambtenaren van de burgerlijke stand meer te benoemen die bezwaren hebben tegen het sluiten van een huwelijk tussen mensen van gelijk geslacht. Zoals reeds eerder geschreven hebben wij een initiatiefvoorstel ingediend om dit besluit te voorkomen. In de raadsvergadering van 20 september is dit voorstel aan de orde geweest met een voor de fractie van de ChristenUnie positie resultaat. Uit de gesprekken met de diverse andere fracties bleek dat het merendeel vond dat het college met dit besluit te ver ging en gaf men er de voorkeur aan de situatie bij het oude te laten. Dat wil zeggen dat huwelijken van mensen van hetzelfde geslacht wel voltrokken moeten worden (een wettelijk gegeven) maar dat ambtenaren die bezwaren hebben om een dergelijk huwelijk te voltrekken hier niet toe gedwongen worden. Toen het aan het College duidelijk werd dat een initiatiefvoorstel van de ChristenUnie door de meerderheid zou worden ondersteund heeft men het eerder genomen collegebesluit aangepast door uit te spreken dat er geen verandering in het beleid zal komen in afwachting van nadere regelgeving van de landelijke overheid. De nieuwe burgemeester, de heer Hans van der Laan, heeft een niet onverdienstelijke rol in de totstandkoming van deze beslissing gehad. De indruk die wij, na bijna een half jaar, van deze burgemeester hebben is zonder meer positief. Hij gaat recht door zee, zegt wat hij van zaken vindt zonder iemand te kwetsen en is volop bereid aan iedereen de nodige ruimte te geven. Wij zijn dan ook erg tevreden met deze nieuwe burgervader.

In dezelfde raadsvergadering kwam ook de realisatie van een permanent asielzoekerscentrum aan de orde. Door ons is duidelijk gesteld dat de gestelde termijn van 5 jaar voor het huidige, tijdelijk, centrum ook gehandhaafd dient te blijven. Het kan niet zo zijn dat na 5 jaar alsnog wordt besloten het centrum nog langer open te laten. Dat betekent wel dat er tijdig omgezien moet worden naar andere huisvestingsmogelijkheden van asielzoekers. Wij hebben bij de raadsvergadering ingestemd met het instellen van een adviescommissie die moet adviseren over de plaats voor een definitief centrum, er van uitgaande dat er dan nog steeds behoefte zal zijn aan een centrum.

Op 5 november vond de behandeling van de begroting 2002 plaats. Zoals bij de begrotingsbehandeling gebruikelijk is werd ook nu de eerste termijn van de raadsfracties schriftelijk ingediend. Gezien de rooskleurige financiƫle stand van zaken zoals die op dat moment bekend was hebben wij geadviseerd de onroerend zaak belasting voor 2002 niet met 2 % te verhogen. Verder hebben wij aandacht gevraagd voor het op peil houden van de voorzieningen voor gehandicapten en minder draagkrachtigen. Ook hebben wij gepleit voor een beter beleid voor het onkruidvrij houden van de voetgangerspaden. Daarnaast hebben wij gevraagd bij de provincie te bewerkstelligen dat de gehele weg van Leek naar Roden een 60 km. weg wordt en dat er verdere maatregelen worden getroffen om de veiligheid te verhogen. Ook voor de nieuwe insteekweg, de Maatlanden, hebben wij gepleit voor een goede controle op het naleven van de maximumsnelheid van 50 km. door o.a. het plaatsen van flitspalen. Nog voordat de weg was aangelegd had het college al een dergelijke toezegging gedaan. Helaas moet op het moment van het schrijven van deze nieuwsbrief worden geconstateerd dat daar nog niets van terecht gekomen is.

In november werd de raad geconfronteerd met een rapport van de rijksinspecties VROM (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu). Deze gezamenlijke inspecties hebben gecontroleerd hoe de gemeente Noordenveld de regelgeving op deze gebieden uitvoert en het toezicht op de naleving van de regels handhaaft. De bevindingen waren ronduit slecht voor de gemeente Noordenveld. Duidelijk werd aangegeven dat de ambtenaren niet goed door de leiding werden aangestuurd en dat het beleid en de uitvoering van het beleid voor de burgers kunnen leiden tot rechtsonzekerheid en rechtongelijkheid. Wij hebben in de raadsvergadering van 29 november ons zeer kritisch uitgelaten over de gang van zaken binnen de gemeente en gevraagd of de kwaliteit van het ambtelijk apparaat wel voldoende is om de werkzaamheden behoorlijk te kunnen uitvoeren.

Verder hebben we een aantal suggesties gedaan die voor de toekomst tot verbetering moeten leiden, en tenslotte, hebben we een motie van treurnis ingediend. Alhoewel alle partijen forse kritiek hadden op het beleid van de verantwoordelijke wethouders, werd de motie, zoals verwacht, niet gesteund door de collegepartijen. In de raadsvergadering van eind februari zal er door het college een plan van aanpak worden aangeboden. Dus: wordt vervolgd.

In januari van dit jaar heeft de gemeente de brandweerpost van het Ministerie van Justitie te Veenhuizen overgenomen. In het verleden, toen Veenhuizen nog een gesloten dorp was, was het alleen toegankelijk voor gedetineerden en personeel, en moest Justitie ook voor de (brand)veiligheid binnen Veenhuizen zorgen. Nu Veenhuizen een open dorp is, en dus voor iedereen toegankelijk is, moet de gemeente voor de brandveiligheid zorgen. Omdat het niet mogelijk is de brandweer uit Norg of Roden binnen de gestelde tijd in Veenhuizen te krijgen is besloten de brandweerpost in Veenhuizen operationeel te houden. Totaal kent de gemeente Noordenveld nu 4 brandweerposten, te weten Peize, Roden, Norg en Veenhuizen.

De vorige keer hebben we u meegedeeld dat de raad een motie had ingediend om te onderzoeken of een transferium aan de noordzijde van de A7 tot de mogelijkheden zou behoren in plaats van een transferium aan de zuidzijde. De wethouder heeft deze motie destijds niet volledig uitgevoerd, ondanks dat hebben de collegepartijen toch ingestemd met een transferium aan de zuidzijde, voor een deel op grondgebied van Noordenveld. Het college stelt de raad nu voor om dat gedeelte van het grondgebied van Noordenveld waarop het transferium gevestigd moet worden over te dragen aan Groningen. Als gemeenten en provincies hiermee akkoord gaan betekent dit een grenswijziging. Wij hebben hier onoverkomelijke bezwaren tegen. Het betekent namelijk dat wij straks alle invloed en zeggenschap over het transferium kwijt zijn en Groningen met het transferium en de gebouwen die er zullen verrijzen, kan doen wat het wil. Dit lijkt ons niet in het belang van de inwoners van onze gemeente en met name niet in het belang van de inwoners van Peizermade.

Dit zal de laatste brief zijn voor de gemeenteraadsverkiezingen. Op 6 maart wordt de nieuwe raad verkozen. Gezien het enthousiasme waarmee bestuur en fractie zich voorbereiden op de verkiezingen, hebben wij alle vertrouwen in een goede afloop. Natuurlijk weten we dat al ons werken geen succes zal hebben als God het niet zegent. Daarom is het gebed van allen nodig en doen wij daarvoor een beroep op u. Evenzo doen wij een beroep op u om op 6 maart naar de stembus te gaan en uw stem uit te brengen op de ChristenUnie. Ieders hulp is hard nodig. Heb u vervoer nodig naar de stembus? Of wilt u iemand anders machtigen om voor u naar de stembus te gaan? Neemt u dan even contact op met:

Jacob Hoolsema, tel. 050-5010668 of

Ale Smit, tel. 050-5018425.

Zij zullen u graag met raad en daad terzijde staan.

Wij rekenen op 6 maart op uw steun en uw stem.

Reacties op 'Nieuwsbrief 12, februari 2002'