Nieuwsbrief 14, december 2002

dinsdag 31 december 2002 11:36

Twee keer per jaar komt er een nieuwsbrief uit van de ChristenUnie te Noordenveld. Deze wordt zowel in geprinte vorm rond gestuurd als op de website gezet.

We willen u met de nieuwsbrief bijpraten over de zaken die het afgelopen half jaar aan de orde zijn geweest in onze gemeente.

Informatie van de fractie in de gemeente Noordenveld.

Aan het eind van het jaar 2002 willen wij u informeren over de activiteiten sinds de vorige nieuwsbrief van juni. Inmiddels is er in de politiek, met name landelijk, het nodige gebeurd. Er is een nieuw kabinet gevormd en inmiddels weer gevallen en nieuwe verkiezingen staan voor de komende maand januari gepland. De fractie is sinds het vorige bericht versterkt met Minze van der Wiel. Hiermee is bereikt dat er ook een directe link ligt tussen bestuur en fractie, en dit komt de informatie over en weer ten goede. De fractie bestaat nu uit: Louwe ter Veen te Roden, voorzitter; Klaas Schilder te Nietap, secretaris; Geert Wubs te Roden, penningmeester, Christina Janssen te Zuidvelde, lid; Minze van der Wiel te Roden, lid en Klaas Haan te Nietap, raadslid.

Christina Janssen en Geert Wubs hebben aan een cursus over politiek deelgenomen. Deze cursus werd gegeven door het landelijk bureau van de ChristenUnie.

De verschillende aandachtsgebieden zijn tussen de diverse leden verdeeld zodat het niet nodig is dat iedereen alles leest, maar zich op zijn/haar onderwerpen kan richten. Dit om het raadslid zo goed mogelijk te adviseren. Daarnaast besteedt de fractie aandacht aan contacten met de burger. Evenals de andere partijen is het ook voor ons nog zoeken naar de beste weg om dit te realiseren. verder trachten we de website regelmatig met nieuwe informatie te actualiseren.

In juni is de raad akkoord gegaan met de realisatie van een volkstuincomplex tussen de Rondweg en de Hulst. Het huidige complex aan de Dwazziewegen moet verdwijnen in verband met het uitbreiden van industrieterrein in dit gebied. De bedoeling is het complex dusdanig aan te leggen dat het tevens als wandelgebied geschikt is.

In augustus heeft de raad met name tijd gestoken in het vaststellen van enkele reglementen van orde. In verband met de ingevoerde dualisering waren de oude reglementen niet meer goed bruikbaar. Overigens is het voor zowel College als Raad nog wennen aan de dualisering, maar werkendeweg hopen we onze weg daarin te vinden.

Ongeveer een jaar geleden bent u geïnformeerd over de bevindingen van de Rijksinspectie op het gebeid van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu. Het destijds uitgebrachte rapport was voor de gemeente niet iets om vrolijk van te worden. Het bleek dat de gemeente veel zaken, zoals bestemmingsplannen, niet goed op orde had. Inmiddels is er een plan van aanpak tot verbetering vastgesteld en wordt aan de invoering gewerkt. De raad wordt van de voortgang regelmatig op de hoogte gehouden. De inspectie heeft aangegeven tot dusver met de voortgang tevreden te zijn.

Veel aandacht is besteed aan de discussie over de invoering van de brede school. Hiermee beoogt men een aantal activiteiten onder één dak te brengen dan wel dicht bij elkaar te huisvesten. Hierbij valt te denken aan de bibliotheek, de kinderopvang, de muziekschool e.a. Alhoewel de verwachtingen hierover erg positief zijn geven de uitkomsten elders tot op heden nog geen onderbouwing van deze verwachting. Wel duidelijk is dat het erg veel geld kost. De ChristenUnie heeft in de discussie gesteld op zich niet afwijzend te staan tegen deze vorm van onderwijs, maar voorlopig niet aan de invoering mee te willen werken omdat nog volstrekt onduidelijk is of het die meerwaarde heeft die men veronderstelt. Wij zijn van mening dat er eerst een kosten – baten analyse zou moeten komen. Er wordt elders onderzoek gedaan naar de waarde hiervan. Dit onderzoek willen wij eerst afwachten. Alhoewel in eerste instantie deze visie door de meerderheid van de raad werd gedeeld bleek dat Gemeentebelangen uiteindelijk bakzeil heeft gehaald en ingestemd heeft met verdere uitvoering.

Een uitermate belangrijk onderwerp voor onze gemeente is het zg. Masterplan. Er zijn plannen ontwikkeld voor de kom van Roden die er toe moeten leiden dat er een goede, aantrekkelijke verbinding komt vanaf de Vrijbuiter (1,2 miljoen bezoekers per jaar) via de Kanaalstraat naar het centrum en naar Mensinge. Dit plan, dat voorziet in een verbetering van het gebied rond de Vrijbuiter en het centrum, ziet er zeer aantrekkelijk uit en de kans op een forse subsidie om dit te realiseren is zeer zeker aanwezig. Wij hebben ons positief over de eerste aanzet uitgelaten. Toegezegd is dat het College de Raad regelmatig over de ontwikkelingen op de hoogte zal stellen. Het betreft nu nog een vrij ruwe schets die de komende tijd nadere invulling moet krijgen.

Begin november is er een extra raadsvergadering geweest waar het Collegeprogramma en de Begroting aan de orde is geweest. Wij hebben moeten constateren dat Gemeentebelangen wel zeer dominant in het College aanwezig is en dat de Partij van de Arbeid en het CDA wel veel moeten slikken om op het wethouderspluche te mogen blijven zitten. Deze maand zal dat weer naar voren komen bij de discussie over de tariefsdifferentiatie onroerend zaak belasting. Ruim een jaar geleden is gekozen voor een scheiding tussen woningen en niet-woningen. Dit op initiatief van PvdA en CDA. Nu moeten deze partijen waarschijnlijk accepteren dat dit weer teruggedraaid wordt omdat Gemeentebelangen dit wenst. Tijdens de commissievergadering hebben wij bij dit onderwerp de vinger bij de zere plek gelegd. In de wandelgangen moesten beide partijen toegeven dat de ChristenUnie het bij het rechte eind had.

Tenslotte, de verkiezingen voor de Tweede Kamer komen er aan. De afgelopen periode heeft met name het CDA duidelijk blijk gegeven een forse zwaai naar rechts gemaakt te hebben. Duidelijke voorbeelden zijn de manier waarop het CDA met de uitgeprocedeerde asielzoekers om wil gaan, en ook het beleid rondom toezicht op het godsdienstonderwijs getuigt niet direct van een principiële houding. Met alle sympathie die voor de lijsttrekker Balkenende opgebracht kan worden, moet gelijktijdig worden geconstateerd dat het CDA de C niet of nauwelijks waarmaakt, alhoewel men ons anders wil doen geloven. Het opkomen voor de zwakkeren in de samenleving is bij het CDA niet in goede handen. Teveel is men gebonden aan de coalitiepartner VVD. Voor ons een reden temeer om op 22 januari naar de stembus te gaan en onze stem uit te brengen op een partij die zich wil laten leiden door de enige norm die de juiste is, dat is Gods Woord. Met alle discussie die er de afgelopen periode binnen de ChristenUnie is gevoerd en wellicht nog gevoerd zal gaan worden, is één ding duidelijk, deze partij wil zich normeren aan de Bijbel. En dus is het niet moeilijk waar we op 22 januari op moeten stemmen. Niet het aantal maar de uitgangspunten zijn het belangrijkste.

Nogmaals wil ik u wijzen op de mogelijkheid om fractievergaderingen te bezoeken dan wel uw visie via e-mail of anderszins kenbaar te maken. E-mails kunt u richten aan:

k.haan@hccnet.nl

Wij wensen u Gods Zegen voor het komende jaar 2003.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Klaas Haan

Reacties op 'Nieuwsbrief 14, december 2002'