Ontwerp Omgevingsvisie besproken

PSdonderdag 26 november 2009

In de Statencommissie Omgevingsbeleid van 25 november is het Ontwerp Omgevingsvisie Drenthe besproken. Deze Omgevingsvisie is de opvolger van het Provinciaal Omgevingsplan II (POP II) en dus zeer belangrijk voor het ruimtelijke beleid van Drenthe op de lange termijn. De ChristenUnie heeft gepleit voor het opnemen van een ‘dynamisch en bruisend’ Drenthe als kernkwaliteit. Dit moet ervoor zorgen dat de economische ontwikkeling van Drenthe niet achterblijft in het Ontwerp in vergelijking met andere onderwerpen. Ook vroeg de ChristenUnie aandacht voor de plannen die er zijn om in Emmen een transitie te maken van een maakeconomie naar een kenniseconomie. Volgens de ChristenUnie is het met de maakeconomie in Emmen nog lang niet gedaan en moet deze arbeidsintensieve sector voor Emmen behouden blijven, hoewel dit de ontwikkeling van een stuk kenniseconomie natuurlijk niet hoeft uit te sluiten. Verder was krimp een belangrijk onderwerp in de Commissie. De ChristenUnie pleitte in dat kader voor duidelijkheid over het woningbeleid van de gemeentes en het verbeteren van de vervoersvoorzieningen van dorpen die te lijden hebben onder de krimp. De Omgevingsvisie was volgens alle partijen klaar om de inspraakperiode in te gaan en dus zal de ChristenUnie de komende tijd met haar achterban om de tafel te gaan om feedback te krijgen op dit belangrijke onderwerp!

Archief > 2009 > november