Algemene Beschouwingen over de voorjaarsnota 2009

vrijdag 26 juni 2009 21:08

Voorzitter,

Allereerst willen wij u danken voor de, qua inhoud, minder prettige brief van 17 juni. Het is goed dat deze informatie meegenomen wordt bij de behandeling van de voorjaarsnota, ook al betekent dat het herschrijven van de Algemene Beschouwingen. Bij de inleiding op de voorjaarsnota gaf u al aan dat er door u keuzes zijn gemaakt die sterk afwijken van het vigerende beleid. Ook wat de investeringen betreft bent u wat voorzichtiger, en o.i. terecht. Wel willen wij graag benadrukken dat de reeds in gang gezette investeringen voor onderwijshuisvesting (IHP) conform afspraak in de komende jaren verder uitgevoerd moeten worden Destijds heeft onze fractie kanttekeningen geplaatst bij het hoge ambitieniveau van het IHP. De meerderheid van de raad is toen wel akkoord gegaan. Het kan nu niet zo zijn dat de resterende plannen niet door kunnen gaan wegens gebrek aan middelen. Want dan zouden degenen die het langst hebben moeten wachten het kind van de rekening worden en dat kan niet de bedoeling zijn. Wij willen Raad en College voorstellen uit te spreken dat de IHP plannen tot 2012 door moeten gaan. Zo nodig moeten andere investeringsplannen, o.a. die in het kader van bevordering van de werkgelegenheid, hiervoor wijken. Immers, ook hiermee wordt de werkgelegenheid bevorderd. Wij horen graag de mening van college en raad.

Verder willen we pleiten om werkgelegenheidsimulsen waar mogelijk zo aan te wenden dat dit in de eerste plaats de bedrijven in eigen gemeente ten goede komt. “Koopt elders niet wat eigen plaats u biedt”.

Hoewel de landelijke overheid een eventueel begrotingstekort accepteert zijn wij van mening dat dit een slechte zaak is die we niet moeten volgen. Een begroting moet sluitend zijn, dat de werkelijke uitkomst anders kan uitpakken is een andere zaak.

Wij kunnen uw idee van kostendekkende tarieven volgen mits er alles aan wordt gedaan deze kosten zo laag mogelijk te houden. Gezien uw brief van 17 juni kunnen wij akkoord gaan met een inflatiecorrectie van 1,5 % . Een hogere stijging heeft vooralsnog niet onze voorkeur. Eerst moet alles gedaan worden wat mogelijk is om de dreigende tekorten op een andere manier op te lossen. Bovendien zullen de tarieven procentueel toch al meer stijgen door de waardevermindering van de woningen terwijl de opbrengsten niet dalen. Het is bekend dat de duurdere woningen meer in prijs dalen dan de goedkopere. Dit betekent dat de eigenaren van de goedkopere woningen, meestal mensen met een wat smallere beurs, extra ozb gaan betalen tengevolge van de extra waardedaling van de duurdere woningen.

De door u voorgestelde maatregelen op pagina 6 kunnen wij volgen met 1 kanttekening bij punt 5 waar u schrijft de personeels mutaties door afgenomen werkdruk in te zetten voor nader te bepalen doeleinden. Dit zouden wij willen wijzigen in: door in te zetten voor de noodzakelijke bezuinigingen. Graag de visie van raad en college.

Onder investeringen met een duurzaam karakter staan een aantal  die onze instemming kunnen hebben. Onze ideeën over de brandweerposten Peize en Roden zijn bij u allen genoegzaam bekend. Als u alsnog gehoor geeft aan ons idee dan kunnen we daarmee een substantiële besparing inboeken. Ook hier geldt: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Graag willen wij van het College vernemen of er nog iets te doen is aan de kosten van de waterberging en wat de eventuele gevolgen kunnen zijn.

In het licht van uw junicirculaire (17/06) zetten wij kanttekeningen bij de bijdrage van de gemeente aan het door het kabinet gewenste investeringsimpuls. Daar waar het kabinet, via de meicirculaire de gemeenten financieel op achterstand zet kan het niet zo zijn dat ditzelfde kabinet dit van de gemeenten vraagt en de gemeenten daar gehoor aan geven. Ons voorstel is ons eigen plan te trekken binnen de beschikbare middelen die we als gemeente hebben.

Onze vragen en opmerkingen over de BOR hebben wij, in het licht van 17-06 geschrapt. Wij kunnen er mee leven wanneer besloten wordt om voorlopig alles op niveau basis uit te voeren. Wel willen wij daar graag aan toevoegen dat de burgers goed over een en ander geïnformeerd moeten worden, waarbij wij niet denken aan een artikel op de gemeentelijke pagina maar in een brief. Daarbij zou tevens een beroep op onze inwoners gedaan kunnen worden om zelf, waar en indien mogelijk, iets aan dit beheer te doen onder door de gemeente te creëren randvoorwaarden. Graag willen wij hierover de mening van zowel college als raad vernemen.

Beleidsvoorstellen 2009.

Ook hier noodzaakt uw brief ons uw voorstellen kritisch te bekijken.

Uit uw tekst bij de uitbreiding formatie WIN krijgen wij de indruk dat er tot op heden in feite sprake is geweest van een oneigenlijk gebruik. Nu er over de gehele linie bezuinigd moet worden doet de vraag zich voor of een budgetuitbreiding op zijn plaats is en of niet van de WIN gevraagd mag worden ook een aandeel van de problematiek door eigen creativiteit op te lossen. Deze opmerking laat onverlet dat wij grote waardering hebben voor het werk van de WIN. Het zijn de omstandigheden die ons dwingen een dergelijke kanttekening te plaatsen.

Over Mensinge is de afgelopen tijd veel gesproken waarbij met tevredenheid geconstateerd kan worden dat er weinig misgegaan is. Onze fractie is van mening dat de raad zijn verantwoordelijkheid moet nemen door kaders te stellen, o.a. over het aantal voorstellingen wat jaarlijks gegeven moet worden. Vooralsnog kunnen wij nog niet met het gevraagde budget van € 36.000 akkoord gaan, ook al weer als gevolg van de bezuinigingsmaatregelen. In het licht van de huidige situatie lijkt het ons juister wanneer het college met het bestuur gaat praten om te zien waar nog iets te bezuinigen valt. Dat er voor dit jaar een extra subsidiebedrag gegeven moet worden lijkt ons vanzelfsprekend. Het jaar is immers al voor de helft voorbij en voor de tweede helft zullen al de nodige verplichtingen zijn aangegaan. Wel dringen wij aan op een discussie binnen de raad over de kaderstelling, conform het advies van de RC.

Kunt u inmiddels meer informatie geven over het al dan niet uitvoeren van een planMER voor het buitengebied?

Voordat u overgaat tot een prijsverhoging voor de reisdocumenten zouden wij graag een vergelijking zien met de prijzen in andere gemeenten. Kunt u ons daar informatie over verstrekken?

Als argument voor een bijdrage in de aankoop van Klein Soestdijk hebt u, voorzitter, ons voorgehouden dat hiermee voorkomen wordt dat het gebruikt wordt voor activiteiten die wij niet willen, waarbij expliciet het gebruik als bordeel genoemd is. Wij delen dit streven van de burgemeester, maar dan niet alleen voor Klein Soestdijk maar voor welk pand dan ook in onze mooie gemeente. Wij willen ons niet op voorhand verzetten tegen de voorgestelde subsidie maar koppelen daar wel aan een wijziging van de, naar ik meen APV, in die zin dat de raad als beleid hanteert dat 1 bordeel in onze gemeente meer dan genoeg is en dus besluit de regelgeving aan te passen tot maximaal 1 bordeel in de gemeente. Graag reactie van raad en college.

Voorzitter, de fractie van de ChristenUnie is bijzonder verheugd dat u ons voorstel om een collectieve vrijwilligersverzekering af te sluiten, een voorstel wat enkele vergaderingen later door de PvdA is ondersteund, overgenomen hebt. Het blijkt dat ook de vrijwilligersorganisaties dit initiatief toejuichen. Een goede zaak.

Vervolgens vraagt u om middelen voor taalcoaches beschikbaar te stellen.  Ook dit vinden wij een goede zaak. Graag vernemen wij van u of de middelen die het Rijk beschikbaar stelt toereikend zijn en wat er met een eventueel overschot gebeurt. Verder vragen wij ons af of de lokale organisatie van taalkoppels zo lokaal is dat samenwerking met andere gemeenten niet tot de mogelijkheden behoort.

Wij begrijpen dat u op dit moment nog geen bedrag hebt ingevuld voor de millenniumdoelen maar als P.M. heb opgenomen. Als dit P.M. dan ook maar werkelijk betekent “pro memorie” en niet “Poen Mankeert”. Wij verwachten dat college en raad, ongeacht de onzekere financiële toekomst van de gemeentefinanciën, hiervoor structureel een substantieel bedrag beschikbaar wil stellen.

Voorzitter, in hoofdstuk 3 merkt u op dat de hoogte van de WMO reserve nog moet worden geëvalueerd, maar ook dat de reserve mogelijk afgeroomd kan worden tot € 500.000. Hiertegen hebben wij ernstig bezwaar. Het doet merkwaardig aan dit te lezen gezien uw opmerking op pagina 36 dat u de extra uitkering uit het gemeentefonds voor de stijgende kosten van de WMO van € 240.000 wilt toevoegen aan de reserve. Er wordt een stijging van de kosten voorzien, zoals uit de voorjaarsnota blijkt. Het is mooi dat hiervoor compensatie wordt gegeven maar het is volstrekt onduidelijk of dit op termijn voldoende zal zijn. Als we nu deze reserve gaan afromen dan is het duidelijk dat er in de komende jaren geen enkele mogelijkheid zal zijn om dit te herstellen. Dit vinden wij niet verantwoord.

Bij de beleidsvoornemens in hoofdstuk 4 zegt u dat er nu geen besluitvorming over plaatsvindt maar ook dat ze integraal worden overgenomen in de programmabegroting 2010. Met andere woorden: als we akkoord gaan met de voorjaarsnota gaan we ook akkoord met de opname van de beleidsvoornemens in de begroting, en dus…..

Nu is het mogelijk dat u, in het licht van uw brief van 17 juni inmiddels hier anders over denkt, maar dat valt uit de brief niet op te maken. Duidelijk is dat een aantal beleidsvoornemens uitgevoerd moet worden ongeacht de uitkomst van de begroting, maar bij een aantal andere voornemens kunnen vraagtekens worden gezet op basis van de beperkte financiële middelen. Naast de brandweerkazerne, waarover onze mening u bekend is, kan o.i. overwogen worden de volgende zaken (gedeeltelijk) , noodgedwongen, uit te stellen tot er betere tijden aanbreken . Wij denken aan de aanschaf van presentatiewanden, uitbreiding formatie WIN, subsidie Mensingecomplex, formatie-uitbreiding combifunctionarissen, BOR reduceren tot “basis”.

Voorzitter, in de voorjaarsnota hebt u de raad tenslotte voorgesteld een aantal budgetten beschikbaar te stellen. U hebt dat gedaan met de kennis die u op dat moment had. Nu de situatie nog penibeler is dan u toen hebt geschetst zou van een aantal budgetten overwogen kunnen worden deze voorlopig niet beschikbaar te stellen en de daarbij behorende activiteiten niet te starten. In dit verband noemen wij de formatie-uitbreiding WIN, de verhoging subsidie Mensinge, de uitwerking kadernota cultuur, de bijdrage in aankoop Klein Soestdijk en de herinrichting omgeving Gomosvelden.

Verder willen we opmerken dat we ons zorgen maken over de financiële situatie betreffende Veenhuizen. Mee op basis van de tekst van de jaarstukken bekruipt ons het gevoel dat het financieel langzamerhand aardig uit de hand gaat lopen. Graag zouden wij een totaalbeeld van de financiële situatie rond Veenhuizen zien, dus zowel het verleden ( de werkelijke kosten) als de toekomst (de verwachte kosten) met een overzicht van het verschil in geraamde en werkelijke kosten.

In het kader van de voorjaarsnota zouden we ook graag willen weten hoe het staat met het bouwrijp maken van de Albertsbaan en de verkopen van de vrijkomende gronden.

Voorzitter, zowel in de voorjaarsnota als in uw brief van 17 juni vraagt u nadrukkelijk om suggesties.

Allereerst een algemeen uitgangspunt waarvan we graag horen of deze door raad en college worden gedeeld. Als gemeente hebben we forse ambities, we willen de beste cultuurgemeente in Drenthe zijn, we willen op sportgebied ons partijtje meespelen en zo zijn er meer zaken te noemen. Op zich prima om zulke ambities te hebben, maar dan moet de financiële ruimte dat wel mogelijk maken. Op dit moment redden we dat dus niet meer.

En als er dan keuzes gemaakt moeten worden dan gaat het noodzakelijke voor ten opzichte van het wenselijke, oftewel het waarborgen van de belangen van de minder draagkrachtigen, het zorgen voor het op peil houden van een goed voorzieningenniveau voor mensen met een beperking en vergelijkbare zaken gaan voor boven zaken op gebied van cultuur, sport en vergelijkbare activiteiten. Als we het hierover met elkaar eens zijn dan kan gekeken worden waar de inkomsten kunnen worden verhoogd dan wel de kosten kunnen worden verlaagd.

Een aantal bezuinigingsposten is door ons al genoemd. Als verhoging van de opbrengsten zou overwogen kunnen worden de hondenbelasting te verhogen.

Het is voor geen van de partijen aantrekkelijk, in het zicht van de komende verkiezingen, om nu met impopulaire maatregelen te komen. Toch zullen we daar o.i. niet aan ontkomen. Daarom is het belangrijk om zoveel als mogelijk tot een gezamenlijk besluit te komen.

Bezuinigingen zullen o.i. gevonden moeten worden in het “luxe” deel van de begroting. Hiermee bedoelen wij de onderdelen cultuur, sport, recreatie en toerisme en een terughoudend

beleid in het verwerven van grondposities. Wij zijn ons er terdege van bewust dat besluiten, ook in deze sectoren, pijn gaan doen.

Voorzitter, als opsteker voor ons allen wil ik u een citaat van Godfried Bomans niet onthouden.

“Het kostbaarste bezit in slechte tijden, is de herinnering aan goede tijden”.

Reacties op 'Algemene Beschouwingen over de voorjaarsnota 2009'