“MENSEN in het middelpunt”

donderdag 11 november 2004

Voorzitter, we hoeven niet te veel woorden meer te wijden aan deze nota. Organisaties zullen creatiever moeten gaan werken, zich meer richtend op de door de provincie gestelde brede richtlijnen en daarbij zal door de provincie niet op voorhand beoordeeld worden op de achtergrond van de aanvrager. Het gaat om de programmalijnen als opgroeien , werken en leven, participatie en parels van Drenthe.

Mensen mogen niet in een  isolement geraken. Alleen kunnen we niet leven , we zijn op gemeenschappelijk leven aangewezen , samenwerkend met anderen , ondanks verscheidenheid in uitgangspunten en doelstellingen.We mogen daarbij niet in een samenleving terecht komen die gekenmerkt wordt door uitsluitend individuele belangen.

Daar wordt het zwakkere niet beter van.

In onze ogen is de mens als persoon geschapen en geroepen, ook met een sociale bestemming en verantwoordelijkheid voor de ander.Dat laatste geldt ook voor de provinciale overheid ( en voor andere partijen in de samenleving ).

We zien de laatste jaren een afbouw van de verzorgingsstaat, mede omdat het onbetaalbaar dreigt te worden. Dat wil niet zeggen dat we alle hulp aan bepaalde groepen, die het extra moeilijk hebben, maar moeten afbouwen.

In deze nota gaat het College bijvoorbeeld de financiele hulp aan de manege in Westerbork,

waar gehandicapten sporten, een unieke lokatie!, in de loop van de komende jaren halveren. Anderen moeten dat maar overnemen ( gemeenten en zorgpartijen ). Erg overtuigend klonk het niet: de resultaten van de gesprekken van het College met die partijen zijn tot nu toe nihil.

Het bestuur van de manege was wat dit betreft beter op de hoogte en al zeer actief geweest . Het ziet er niet al te rooskleurig uit, integendeel: gemeenten willen in deze tijd van rijksbezuinigingen geen extra financiële middelen stoppen in deze manege. Helaas, want hier dreigen een kleine 200 gehandicapte sporters – elke week weer sportend - de dupe van te worden.

In dit provinciehuis worden plannen naar buiten gebracht om de gehandicaptensport te ondersteunen. Wij zijn het eens met de steun aan grote WK en EK-evenementen voor deze sporters in Assen, maar  - zo lijkt het – u overweegt ook steun aan een club waar een twintigtal voetballers dikbelegde boterhammen verdienen- 1,5 miljoen euro ?!

In een dergelijke situatie vinden wij het wat vreemd, om het zacht uit te drukken, om te bezuinigen op gehandicapten sport in de manege in Westerbork voor een bedrag van nog geen  20.000 euro. De manege moet niet volledig afhankelijk gemaakt worden van acties van de Rotary e.d ., nee, in alle rust moet dit goede werk kunnen plaatsvinden. Vandaar onze steun aan de motie. De ChristenUnie wil dienstbaar zijn aan de ontwikkeling van de samenleving als geheel en daarbij m.n. ook de zorgsituaties centraal stellen .

We achten het RPCP (het Regionaal Platform voor Consumentenorganisaties) zeer wel in staat een goede rol te spelen in relatie tot de SWDD( Stichting Welzijn Doven) , maar bij een tekortschietend beleid zal het beleid moeten worden heroverwogen- zoals dat voor deze hele nota geldt..

We gaan dus in grote lijnen akkoord met de nota,  waarbij we de verwachting  en min of meer ook de eis uitspreken dat de titel : “MENSEN in het middelpunt” ook het streven zal blijven en niet de bureaucratie het beleid gaat bepalen .Daartoe zullen we zelf ook scherp moeten blijven

Arend Wendt

Archief > 2004 > november