Onderwijs en kennisinfrastructuur Drenthe

maandag 03 mei 2004

onderwijs, kennis en (jeugd)welzijn maar in de ogen van de ChristenUnie
ook een thema van gezinnen. Het raakt het sociale leven.

Het is een belangrijk thema: Provinciale agenda onderwijs en kennisinfrastructuur: onderwijs, kennis en (jeugd)welzijn maar in de ogen van de ChristenUnie ook een thema van gezinnen. Het raakt het sociale leven.

Ook een veel omvattende problematiek. Immers; als mensen het thuis moeilijk hebben is dat te merken op vele terreinen in de samenleving. In onze Europese samenleving moet het niet gaan om een zucht naar materiële rijkdom maar naar een rijker leven in de zin van: meer kwaliteit, meer zingeving, meer zin. Als we er ook via deze, hier voorgestelde maatregelen in Statenstuk 2004-120 niet in slagen mensen hun werkelijke betekenis van het leven en de daaraan gerelateerde  kennisverwerving te doen beseffen verspillen we de tijd.

Het gaat in onze visie om persoonlijke betrokkenheid van mensen bij hun omgeving, niet het eigen ik centraal maar de gerichtheid op de ander; in de visie van de ChristenUnie: God en de medemens.
Daaruit vloeit voort de dienstbaarheid aan de andere mens, waar ook ter wereld. Zonder dat element van dienstbaarheid lijden velen ondanks een materieel geslaagd leven aan een gevoel van zinloosheid “is dit nu alles“ ??

Niet alles behoort onderworpen te zijn aan de ijzeren wetten van de economie: Onderwijs,  zorg en allerlei “niet rendabele“ zaken staan onder druk van de veelal uitsluitend economische overwegingen.

Daarom zijn we op zich ook ingenomen met het hier te bespreken Statenstuk.We doen dan een poging iets te bereiken opdat mensen verder kunnen in hun leven, al zal dit een zware klus worden omdat de thuisproblematiek in de gezinnen onvoldoende belicht wordt in deze voorstellen en de Rijksoverheid juist bezuinigt rond jeugdwelzijn en bestrijding van de  jeugdwerkloosheid.

De nota langslopend enkele opmerkingen.

Het thema een leven lang leren is mooi en terecht maar bij de Rijksoverheid worden veelal onvoldoende middelen ter beschikking gesteld voor b.v. het onderwijs en de zorg. Provincie of bedrijfsleven zullen dit vast niet overnemen.

Blz. 9 pt 2.2  Er staat iets over de slechte bereikbaarheid van Havo/Vwo scholen. Geldt dit dan niet voor VMBO-scholen? Wij vragen ons af of dit nu wel juist is of is het zo dat in Drenthe  eigenlijk alle scholen slecht bereikbaar zijn  en zijn we daarin zoveel anders dan andere provincies?
En gaan we nu het OV alsnog verbeteren in Drenthe? Een logisch gevolg van de constatering in de nota. Het college is daar vast niet van overtuigd, er wordt ook in de financiering op blz. 19 van de nota niets over geschreven.

Pt 2.3  Daar wordt gesproken over 1500 voortijdige schoolverlaters in 1 cursusjaar: dat vraagt inderdaad om actie en om samenwerking met jeugdzorg en welzijn. In maart 2004 stond nu juist in de krant dat door de bezuinigingen in Den Haag de probleemjongeren in de knel komen. Er is een grote problematiek, er is een achterstand in te halen en door het economisch denken van dit kabinet wordt dit allen maar lastiger, ook als je meeweegt het sombere toekomstperspectief voor jongeren inzake het vinden van een baan.
De ingezette provinciale acties dreigen stuk te lopen op Haags beleid.

Blz. 11 pt 2.4  Zijn de aansluitingsproblemen tussen het  beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt specifiek Drents? De problemen tussen voortgezet- en beroepsonderwijs zijn al helemaal niet specifiek Drents of dit moet liggen op het vlak van het incomplete onderwijsaanbod (zie ook blz. 12 in de nota) het eerste streepje als oplossing.

We lezen hier ook over de centrale rol die het Drenthe College gaat spelen. Juist ook in maart 2004 werden de problemen daar bekend. Tientallen ontslagen en  er wordt een nieuwe directie  aangesteld > kan het college garanderen dat de hier voorgestelde projecten niet wegbezuinigd worden?

Als we deze voorstellen in het kader plaatsen van gerechtigheid, solidariteit, hoop bieden en liefde m.n. voor de mensen die het moeilijk hebben, dan zult u begrijpen dat we in kunnen stemmen met de voorstellen en spreken we daarbij de hoop uit dat de gemeenten en de Rijksoverheid vanuit de eigen verantwoordelijkheden zich ook ruimhartig met deze zaken zullen blijven bemoeien en niet voortdurend bezuinigingen op deze terreinen doorvoeren. Ook het bedrijfsleven zal met stageplaatsen over de brug moeten komen.

Investeren in o.a. de jeugd: het sociaal kapitaal: op school, in gezinnen, in de jeugdzorg: het verdient zich echt terug Mensen de kansen bieden om beter te functioneren in de sociale gemeenschap. Dat zou ook dit te economisch liberaal denkende kabinet zich moeten realiseren.

Arend Wendt

Archief > 2004 > mei