Eerlijkheid duurt het langst!

Euro Champvrijdag 20 maart 2009

Er is gelekt (rapport Eurochamp)! Dat is duidelijk. Die vraag is beantwoord in het rapport van KPMG. Maar door wie en waarvandaan is niet bekend. Afgelopen woensdag vroeg dit laatste agendapunt veel tijd, aandacht en schorsingen. De ChristenUnie heeft vanaf het begin een helder standpunt ingenomen. Integriteit van de overheid en ieder persoonlijk is een absolute voorwaarde voor politiek en bestuurlijk handelen. Daar kan niet aan getornd worden. Het lekken veroordelen we dan ook stevig. Zodra het hoe en wie van de lekkage bekend is, zullen vervolgstappen zeker niet uitblijven. Daar kunt u op rekenen! Maar integriteit betekent ook dat je niet ongefundeerd alvast je conclusies trekt. Op basis van het rapport van KPMG, de eerder ingenomen open houding van GS ten aanzien van het lekken en antwoorden van het college op de ‘wie’ en ‘hoe’ vraag, kunnen wij niet meegaan in het hebben van een negatief oordeel over GS. Dat is voorbarig en niet juist. Dat geluid hebben wij laten horen afgelopen woensdag. Volledige steun voor ons college, betekent dat. En we zijn daar ook nog wat verder in gegaan woensdag. Diegenen die hun oordeel klaar hebben is aangegeven politieke belangen boven waarheidvinding te plaatsen. Aan die voorbarige conclusietrekkerij weigert de ChristenUnie mee te doen. Onze verbazing was enorm toen beeldvorming (van bestuurders) ook nog als element werd ingebracht. Oftewel, ‘u staat me niet aan dus moet maar vertrekken’! Ik wijd het maar aan de emoties want een andere verklaring kan en wil ik er niet aan geven. Het vervolg is een onderzoek door de Staten naar het lek. De onderste steen moet immers boven. Ik hoop van harte dat duidelijk wordt wat er is gebeurd.

Archief > 2009 > maart