Nieuwsbrief nummer 20

maandag 01 december 2008 18:57

Hier kunt u de nieuwsbrief lezen welke eind november is versrpeidt.

Het begin van het jaar 2008 stond voor een groot deel in het tegen van het IGS Leek-Roden. Het IGS ( = Inter Gemeentelijk Structuurplan) is een samenwerking tussen de gemeenten Noordenveld en Leek, en de provincies Drenthe en Groningen met de bedoeling om samen te werken aan de bouwopgave voor de komende 20 jaar voor de Regio Groningen- Assen. De opdracht die de gemeenten Leek en Noordenveld in 1e instantie kregen was om samen plannen te ontwikkelen om in deze twee gemeenten 7300 woningen te bouwen. Naast deze woningen zou ook de infrastructuur, wegen en dergelijke, en industrieterreinen fors uitgebreid moeten worden. Aan de hand van nieuwe bevolkingsprognoses is het aantal woningen later bijgesteld tot 5800. Naar onze mening een te grote opgave voor een prachtig natuurgebied als Noordenveld. Ook de bevolking heeft massaal tegen deze plannen geprotesteerd, en vooral ook tegen de gebrekkige manier van communiceren van de colleges met de bevolking. De bezwaren die wij hebben aangevoerd zijn:
1.    De aantallen staan in geen verhouding met de woningbouwopgaven in andere gemeenten.
2.    Gemeenten als Zuidhorn, Winsum en Bedum hebben een betere ( =spoorverbinding) met Groningen. In het licht van minder autoverkeer en dus minder wegen ligt het meer voor de hand om in die gemeenten forser te gaan bouwen.
3.    Noordenveld is een gebied met een grote variëteit aan mooie natuur. Een forse woningbouw zoals voorgesteld, zal onherroepelijk tot aantasting van het gebied leiden.
4.    Door hier meer te bouwen dan voor eigen groei noodzakelijk is werken we mee aan de ontvolking van andere gebieden, zoals het noorden van Groningen ( denk aan Ganzendijk)

De meerderheid van de Raad is uiteindelijk akkoord gegaan met een opgave van 5800 woningen, samen met Leek. Inmiddels is er door het stedenbouwkundig bureau van Cor Geluk overleg opgestart met tal van belangengroeperingen. Dit heeft nog niet tot resultaat gehad dat het aantal woningen is teruggebracht, maar wel dat er voorstellen zijn om de bouw gefaseerd te doen verlopen zodat de plannen op elk moment bijgesteld kunnen worden en ook de gebieden waar gebouwd zou kunnen worden zijn bijgesteld. Er is dus sprake van enige verbetering maar naar onze mening is het aantal woningen, en de daarbij behorende uitbreiding van wegen e.d. nog te groot.

Eind 2007 hebben wij ons, samen met het CDA, sterk gemaakt voor een subsidie van € 1500 voor de Voedselbank. Helaas heeft de meerderheid van de raad besloten deze subsidie niet toe te kennen. Als gevolg van de publiciteit die dit heeft gehad hebben kerken en particulieren hun verantwoordelijkheid genomen en gezorgd dat de Voedselbank ook in 2008 hun werk voor de minder bedeelden in onze gemeente voort kunnen zetten.

Een andere zaak waar wij ons, samen met het CDA, voor hebben ingezet is het invoeren van een gemeentelijke veteranendag. De bedoeling hiervan is dat de gemeente aan veteranen ( vanaf de oorlog in Indonesië tot de huidige inzet in Afghanistan) een dag aan te bieden waar men kan samenkomen, waar men met elkaar ervaringen en herinneringen kan uitwisselen en waar de gemeente aandacht schenkt aan het belang wat deze mensen voor de mensheid hebben betekend. Met veel pijn en moeite is de raad akkoord gegaan met het invoeren van deze dag. De eerste dag is in juni gehouden en is een succes geworden, zodat het ook in 2009 herhaald zal worden.

In de vergadering van mei is de raad akkoord gegaan dat de provincie tussen Peize en Peizermade een busbaan aanlegt om daarmee te bevorderen dat het openbaar vervoer sneller Groningen kan bereiken en daardoor aantrekkelijker wordt voor de burgers.

De herinrichting van de wegen in Norg is regelmatig onderwerp van gesprek geweest. Inmiddels wordt er druk aan de uitvoering gewerkt.

Een besluit wat de gemeenteraad terug heeft moeten nemen is het verbod op UMTS masten binnen een straal van 500 meter van de bebouwing. Uit rechterlijke uitspraken (meer dan 100 uitspraken) is gebleken dat de gemeente een dergelijk verbod niet staande kan houden omdat de schade voor de gezondheid niet wetenschappelijk is aangetoond.

Een ander belangrijk punt is het invoeren van het zogenaamde BOR systeem (BOR = Beheer Openbare Ruimten). In overleg met belangengroeperingen is in kaart gebracht hoe de bevolking wil dat de omgeving er uit moet zien. Hierbij moet u denken aan de gazons, de bestrating, inclusief of exclusief onkruid, het straatmeubilair (bankjes e.d.). Kortom, hoe moet onze omgeving waar we wonen er uit zien. Kiezen voor het maximum niveau blijkt een onbetaalbare zaak te zijn, dus moest er gezocht worden naar een acceptabel niveau. Uit onderzoek blijkt dat de visie van de gemeenteraad en de visie van de bevolking dicht bij elkaar ligt. Allen de uitvoering hiervan kost meer dan wat het momenteel kost. De raad heeft ingestemd met invoering van de BOR, maar zal in de loop van 2009 verder praten over het niveau waarop dit moet gebeuren en hoe het betaald moet worden.

Momenteel bereiden alle fracties zich voor op de begroting. Hierover hopen we u op een later tijdstip te informeren.

Reacties op 'Nieuwsbrief nummer 20'