Begroting 2009, Algemene beschouwingen

zaterdag 08 november 2008 19:46

Voorzitter, ik wil beginnen u te complimenteren met de vooruitgang die ook dit jaar weer is geboekt in de presentatie van de begroting.  De kwaliteit wordt steeds beter.

Onze lokale minister van financiën heeft in de pers opgemerkt dat er in feite sprake is van een vrij saaie begroting. Ik wil hem daarin niet tegenspreken. Toch is er nog vol-doende waarover wij onze mening, die in veel gevallen niet met de uwe overeenstemt, willen geven.
Laat ik beginnen met iets waarover wij het volledig met het college eens zijn en dat is dat er terughoudendheid gewenst is voor wat betreft het beroep doen op de reserves.
Dat u vervolgens voorstelt om € 502.500 ten laste van de algemene reserves te bren-gen, wat ruim 12 % is van de voor 2009 begrote reserves kan toch niet meer onder de noemer “terughoudendheid” worden gerangschikt. Vooralsnog stemmen wij hier dan ook niet mee in.
In feite kan deze begroting worden gerangschikt onder “het passen op de winkel” waarbij nog wel een greep uit de spaarpot wordt gedaan omdat de kas anders niet klopt.

ECONOMISCHE ONTWIKKELINGEN.
Pag. 23

MASTERPLAN.
Voorzitter, hoe zit het nu met de definitieve afwikkeling van het Masterplan? De be-antwoording op vragen van de VVD stellen ons niet bepaald gerust. Met name waar u praat over gronduitgiftes. Over welke gronden hebben we het en hoever staat het daar mee? Een jaar geleden hebben wij vragen gesteld over de invulling op de Albertsbaan. We zijn nu een jaar verder en hebben in de tussentijd weinig of niets over de voort-gang gehoord. Kunt u de raad op de hoogte stellen van de huidige stand van zaken en over de voortgang van een en ander?
Verder willen wij graag van u weten wat er tot dusver terecht is gekomen van de ver-wachtingen bij de start dat een aanzienlijk deel van de bezoekers van de Vrijbuiter, dankzij dit Masterplan, het centrum, het Mensingecomplex en het museum Kinder-wereld zouden gaan bezoeken. Hoe groot is de toename van het aantal Vrijbuiters dat het centrum en de genoemde complexen weet te vinden?

MONITORING WINKELKERNEN.
Pag. 23
Kunt u aangeven wat u hiermee bedoelt en hoe u dit wilt doen?

RECREATIE EN TOERISME.
Pag. 33 e.v.
U kent aan recreatie en toerisme, terecht, een belangrijke plaats toe in onze gemeen-te. Ons hebben het laatste jaar berichten bereikt betreffende gewenste outillage voor campers. Bent u van plan daar aandacht aan te besteden? Verder geeft u aan dat u beleid wilt ontwikkelen op het gebied van Bed & Brood. Uit de pers hebben we kun-nen opmaken dat u met dit laatste bedoelt het beperken van het aantal. Kunt u uw motivering daarvoor duidelijk maken? De groep die van dit soort gelegenheden ge-bruik maakt valt namelijk niet onder de doelgroep die hotelaccommodaties benut en ook niet onder de campingdoelgroep. Vanwaar dan een rem op een groeimarkt?

BELASTINGEN.
Pag. 59 e.v.
Wij willen u complimenteren met de besparing die u hebt weten te realiseren op de afvalstoffenheffing zodat de burger daarvoor minder gaat betalen. Geweldig.

U gaat uit van een tariefsverhoging van 3 % voor 2009.  Bij de begrotingsbespreking 2008 heb ik u voorgehouden dat over de periode 2003-2007 de tarieven met totaal 10 % zijn verhoogd terwijl de inflatie over die periode 7,4 % bedroeg en de burgers dus 2,6 % meer hebben betaald dan op grond van inflatie gerechtvaardigd zou zijn. Het zou dan ook, zeker in deze voor veel burgers moeilijke tijd, van wijsheid getuigen ook nu het percentage op 2 % te houden. Bent u daartoe bereid?
Zoals we weten zijn er enkele belastingen die geen directe relatie hebben met de dien-sten die de gemeente biedt, maar als algemeen dekkingsmiddel worden gebruikt. Dit zijn de OZB, de toeristenbelasting, de forensenbelasting en de hondenbelasting. Elk jaar gaan er in deze raad stemmen op om de hondenbelasting, als enige van deze 4 belastingen, af te schaffen. U geeft daaraan, terecht, geen gehoor, maar bent tot dus-ver de bezwaarmakers wel tegemoet gekomen door geen verhoging toe te passen. De hondenbelasting is echter net zo zinnig of onzinnig als de andere belastingen. Wij vinden de huidige gedragslijn inconsequent en stellen u daarom ook voor de honden-belasting met hetzelfde percentage te verhogen als de OZB.

WEERSTANDSVERMOGEN. Pag. 67 e.v.
Bij het overzicht van de reserves Noordenveld versus Drenthe maakt u een fout. Re-kenkundig is uw constatering juist dat we voor de totale reserves gemiddeld op het Drentse niveau zitten. Maar het is wel appels met peren vergelijken. U gaat overigens wel erg merkwaardig om met de argumentatie rondom de bestemmingsreserves. Een korte bloemlezing:
Pag. 68 onder aan de pagina: “Op grond van het vorenstaande worden de bestem-mingsreserves niet tot de weerstandscapaciteit gerekend.”
Pag. 69. “De hiervoor aangegeven algemene reserve en bestemmingsreserves be-horen tot de incidentele weerstandscapaciteit”.
Iets verderop: “De aanwending van de incidentele weerstandscapaciteit – dus de algemene reserve en reserve grondexploitatie- leidt tot een lagere rente-opbrengst etc.
Hoe zit het nu eigenlijk?

U constateert dat het zwaartepunt van ons risicoprofiel op minder dan een gemiddeld risico ligt. Dit leidt, op basis van de door u gehanteerde norm van € 100 tot € 200, tot de conclusie dat het maximum weerstandsvermogen op € 6,3 miljoen ligt terwijl de weerstandscapaciteit in werkelijkheid € 7,9 miljoen bedraagt. Dus we zitten op rozen.
Desondanks stelt u in uw brief van 23 oktober voor de incidentele meevaller van 2009 van € 691.000 te storten in de reserve grondexploitatie gezien het geschetste risicoprofiel. Dit staat op > gemiddeld.  Maar als we de reserve grondexploitatie goed onder de loep nemen dan komen we tot het volgende:
Op pagina 100 monden de vastgestelde exploitatiebegrotingen, uit in een voordelig resultaat van € 1.133.000.
Op de volgende pagina geeft u aan dat als norm gehanteerd kan worden dat de weer-standscapaciteit 10 % van de boekwaarde dient te bedragen. De reserve is € 3,9 mil-joen, de boekwaarde bijna 22 miljoen. De weerstandscapaciteit ligt dus al op 17 % waarbij nog geen rekening is gehouden met het geraamde voordelig resultaat van ruim € 1 miljoen. U geeft zelfs nog aan dat de reserve niet is afgeroomd ten gunste van de algemene middelen.
Voorzitter, het noemen van allerlei getallen is voor de luisteraars niet het meest aan-gename, dat realiseer ik me. Maar dat u als college hier met voorstellen komt die door uw eigen argumentatie onderuit gehaald worden is uitermate ongeloofwaardig. Het mag dan ook duidelijk zijn dat wij uw voorstel om de eenmalige meevaller van € 691.000 in de reserve grondexploitatie te storten niet steunen. Of gebruikt u dit mis-schien om de mogelijke tegenvallers in de Regiovisie c.q. het IGS (hoog risico) op de-ze manier op te vangen? Als dat het geval is zegt u dat dan. Ons voorstel is om dit be-drag in de Algemene reserve te storten en een terughoudend beleid te voeren betref-fende de grondexploitatie.

RENTETOEREKENING.
Pag. 86
Voorzitter, het lijkt mij niet juist om aan “niet in exploitatie genomen gronden” geen rente toe te rekenen. Immers, er is wel degelijk sprake van renteverlies. Dit verlies zou naar onze mening onderdeel uit moeten maken van de verkoopprijs van de gron-den zodra deze in exploitatie worden genomen. Graag uw argumentatie waarom dit niet gebeurt.

RISICOBEHEER. Pag. 87
Wij willen u complimenteren dat u zorgvuldig bent omgegaan met de gelden van de gemeente zodat we niet, zoals sommige andere gemeenten en provincies, financieel het schip ingegaan zijn. Bent u nog voornemens de huidige regels nog verder aan te scherpen of kunnen deze regels als voldoende beschouwd worden?

PERSONELE BEZETTING. Pag. 92
Wij constateren met voldoening dat het ziekteverzuim verder is teruggedrongen, hoewel het volgens ons nog steeds aan de hoge kant is. Wij wensen u succes met een verdere terugdringing van het verzuim.
U hebt bij de beantwoording van de vragen de begrote personele bezetting voor 2009 aangegeven. Alvorens hier een mening over te hebben zouden wij graag van u willen weten waar de uitbreiding van ruim 15 fte’s uit bestaat. Graag uw antwoord.

VERBONDEN PARTIJEN. Pag. 95
Op een vraag van Gemeentebelangen geeft u aan dat de Regiovisie niet valt onder het begrip “Verbonden partijen”. Verder zegt u dat de Regiovisie geen orgaan is wat be-voegdheden van het college of de raad uitvoert. Mag ik hieruit concluderen dat de Regiovisie ook geen bevoegdheden bezit of bezat om “onze” gelden in IJsland te be-leggen?

FINANCIELE POSITIE.
Pag. 113 e.v.
Een opvallende uitspraak van u is dat u (op pagina 114) aangeeft: “Daarnaast zullen we bezien of een heroriëntatie van taken gewenst is”. Hiermee raakt u nou precies de kern van ons betoog bij de behandeling van de BOR dat u degene bent die beter dan wie ook kan bezien wat de mogelijkheden zijn.

STICHTING MENSINGE COMPLEX
Pag. 120
In de begroting neemt u voor de culturele activiteiten van Mensinge een PM post op. Het zal ons allemaal duidelijk zijn dat er iets moet gebeuren om het theater in de be-nen te houden.  En dat is dan de zoveelste keer. Naar onze mening zult u op korte termijn maatregelen moeten nemen voor 2009. Dus vooralsnog incidenteel. Na de uitkomst van het onderzoek van de rekenkamercommissie kunnen er definitieve be-sluiten genomen worden.

INVESTERINGEN.
Pag. 126
Een groot deel van de voorgestelde investeringen hebben betrekking op de brand-weer. Voor zover deze noodzakelijk zijn voor een goede taakuitoefening en daarom geen uitstel dulden zijn wij uiteraard akkoord. Voor die zaken die kunnen wachten tot meer duidelijkheid is over hoe de organisatie van de brandweer er de komende jaren uit gaat zien op basis van landelijke regelgeving, dringen wij aan op uitstel van de in-vestering. Hierbij denken we o.a. aan de vervanging  van de tankautospuit. Kunt u ons dienen met een overzicht van strikt noodzakelijke investeringen in 2009, met argumentatie en met investeringen die nog enige uitstel kunnen verdragen?

IGS.

Wij zijn blij uit de pers te vernemen dat de beide gemeenten en de belanghebbende organisaties inmiddels op een redelijke wijze met elkaar communiceren en dat daar-mee de ergste kou uit de lucht is. Wij wachten met belangstelling de nadere informa-tie namens het college af. Wel willen wij nogmaals aangeven dat een terughoudend beleid op de nog steeds ambitieuze plannen op zijn plaats is. Als argumenten voor een voorzichtige aanpak willen in ieder geval noemen:
a.    de lagere bevolkingsgroei
b.    het stagneren van de huizenmarkt waardoor er nu ook in ons gebied sprake is van een groot aanbod. Dit betekent dat de vraag de prijs bepaalt met alle mo-gelijke risico’s ook voor de gemeente.
c.    medeverantwoordelijkheid voor ontvolking van het platteland elders, en daar-mee de leefbaarheid van die gebieden.
d.    Mogelijke aantasting landschappelijke waarden

BRIEF COLLEGE VAN 23 OKTOBER.

Onze visie over de bestemming heb ik u bij het onderwerp Weerstandsvermogen al gegeven. Als u daar gehoor aan geeft dan kan mijn fractie instemmen met een uitna-me uit de algemene reserves van de door u genoemde € 502.500, -

SCHOOLZWEMMEN.
Voorzitter, de visie van het college om het schoolzwemmen t.l.v. de lumpsumbekosti-ging te brengen kunnen wij ondersteunen. Overigens zouden wij de besluitvorming om schoolzwemmen al dan niet in het lespakket op te nemen over willen laten aan de scholen. In die gemeenten waar schoolzwemmen niet tot het lespakket behoort, blijkt dat > 90 % van de ouders de kinderen zwemles laat geven. Met andere woorden, het negatieve effect op de exploitatie van de zwembaden zal reuze meevallen en ook het gebrek aan bewegingsarmoede zal zich door een dergelijke beslissing niet of nauwe-lijks voordoen.

TENSLOTTE.
Voorzitter, uw begroting levert voor onze fractie nog veel vragen en bedenkingen op. Afhankelijk van uw beantwoording zullen wij na de tweede termijn de beslissing ne-men over het al dan niet akkoord gaan met de begroting. Op dit moment staat het sein, helaas, nog op rood.

Reacties op 'Begroting 2009, Algemene beschouwingen'