De snelle treinverbinding naar het noorden...

HSLzaterdag 24 november 2007

Die komt er niet als het aan het kabinet ligt. Niet rendabel en levert te weinig op voor het noorden. Daar komt het kort gezegd op neer. Jaren en jaren is er over die snelle verbinding gesproken. Eerst de magneetzweeftrein, toen de hoge snelheidslijn. Stapels papier met rapporten, modellen, berekeningen. Voor- en tegenstanders, die alles uit de kast halen om hun gelijk te bewijzen. Hoeveel mensuren zouden er in geïnvesteerd zijn?

Tevergeefs dus. De trein komt er definitief niet. Noord Nederland krijgt in plaats van een spoorlijn twee miljard euro voor een alternatief pakket. De teleurstelling in het noorden is groot....en terecht!
Onlangs werd de snelle treinverbinding tussen Londen en Parijs, via de kanaaltunnel, in gebruik genomen. In minder dan twee uur ben je van de Franse hoofdstad in de Engelse. Minder dan twee uur! Van Amsterdam naar Groningen - een fractie van de afstand Londen-Parijs - duurt het langer. En dan hebben we het nog niet aan het gebrek aan comfort zoals het staan in overvolle coupés, het wachten op kille perrons, de overstaptijden die óf te kort óf te lang zijn.

Gedurende mijn loopbaan heb ik dikwijls vergaderd met Haagse ambtenaren. Meestal in Den Haag, aanvangstijd 09.30 uur. Geen Hagenaar die er bij stilstond dat de reis zo'n drie uur in beslag neemt (per auto of trein). Wij Groningers en Drenten, we wáren er, om half tien!

Soms waren die vergaderingen in Groningen. Ook om half tien? Geen sprake van. De Haagse heren waren zeer verontwaardigd. Hoe kunnen we nu om half tien in Groningen zijn? Den Haag-Groningen is immers veel verder dan Groningen-Den Haag, of niet soms?

Dit "randstaddenken" heerst nog steeds volop. Boven Zwolle houdt Nederland op te bestaan (behalve Slochteren). En nu heeft de Randstad er nog een probleem bij: "Het syndroom van Duivesteijn", een ernstige psychische ziekte, vooral heersend onder randstedelijke politici, die zich kenmerkt door een overdreven angst voor het aanleggen van spoorlijnen en andere infrastructurele werken. Zelfs het door iedereen uitgesproken grote belang van goed openbaar vervoer wordt aan die angst ondergeschikt gemaakt.

De aanleg van een snelle spoorverbinding naar Noord Nederland gaat niet door omdat de budgetoverschrijdingen en vertragingen van Betuwelijn en HSL een obsessie zijn geworden. Adri Duivesteijn, die voorzitter was van een commissie van de 2e Kamer, die onderzoek deed naar die overschrijdingen (naar wie dit syndroom is genoemd) mag als wethouder van Almere een snelle spoorverbinding tegemoet zien. Hij wel.</p>

Labels
Drenthe
Weblog

« Terug

Archief > 2007 > november

Geen berichten gevonden