Herbenoeming Hans van der Laan

zaterdag 22 september 2007 12:31

Voor de herbenoeming van Hans van der Laan als burgemeester van de gemeente Noordenveld is Klaas Haan gevraagd om een toespraak te houden. Deze is hier te lezen.

Nieuwe bezems vegen schoon, maar oude bezems kennen de hoekjes.

Hier sta ik dan. De opvolger van Jaap Oosterwijk. Niet als partijgenoot en zeker niet met dezelfde politieke denkbeelden, maar wel als oudste raadslid van deze Raad. Wie had ooit kunnen denken dat ik de nestor van de raad zou worden en in die hoedanigheid het woord mag richten tot jou in verband met je herbenoeming als burgemeester. Ik moet zeggen, het is mij een waar genoegen terwijl het door jou, als ik je goed ken, als een noodzakelijk kwaad wordt beschouwd. Maar voor de Raad is de herbenoeming te gewichtig om zo maar te laten passeren.

Op 15 september 2001 ben jij benoemd en geïnstalleerd als burgemeester van de gemeente Noordenveld. Een gebeurtenis die zowel jou als mij nog zeer goed heugen, temeer omdat we elkaar direct al tegen kwamen.

Zowel de procedure die tot je benoeming leidde als de herbenoemingsprocedure heb ik beiden van zeer dichtbij mee mogen maken. Burgemeester ben je nu eenmaal niet voor je leven maar slechts voor een periode van maximaal 6 jaar zodat daarna de procedure van herbenoeming plaats moet vinden, tenminste wanneer de burgemeester zich voor een volgende periode aan diezelfde gemeente wil verbinden. En, gelukkig, dat wilde jij.

Jij en wij hebben gemerkt dat een herbenoemingprocedure geen gelopen race is en voor de betrokkenen geen “kat in het bakje” is. De Raad is zeer zorgvuldig met dit proces omgegaan en daarom is het des te verheugender dat de Raad unaniem heeft besloten jou voor herbenoeming voor te dragen.

Vervolgens komt de CdK er aan te pas en uiteindelijk volgt de benoeming door de Kroon.

Hans, jij hebt al heel wat keren mensen een onderscheiding mogen uitreiken en dan de woorden gebruikt: “Het heeft Hare Majesteit behaagd enz. “

Ik vind het bijzonder dat ik nu deze terminologie ook kan gebruiken en mag zeggen dat het Hare Majesteit behaagd heeft jou te herbenoemen tot burgemeester van deze mooie gemeente, die we vooral ook mooi moeten houden.

De afgelopen jaren hebben we je leren kennen als een bevlogen burgemeester die met veel verve de belangen van de gemeente Noordenveld heeft behartigd en die daardoor ook veel voor elkaar heeft gekregen.

Om een paar dingen te noemen: Het Masterplan Roden, het Masterplan Veenhuizen en nog veel andere grote en kleinere zaken.

Maar naast deze grotere en kleinere zaken heb jij ook oog voor het individu.

Je bezoekt graag bruidsparen (zoals we kortgeleden ook zelf mochten ondervinden), je bent bij allerlei evenementen te vinden en ga maar door. Jij bent een burgemeester voor 24 uur per dag en 7 dagen in de week. Daarom ken je de gemeente ook zo goed en vandaar dat ik als kop boven deze toespraak heb gezet “Nieuwe bezems vegen schoon, maar oude bezems kennen de hoekjes. En als je de hoekjes goed kent komt de rest meestal ook wel zonder problemen.

De Raad wil graag als blijk van waardering en “tot lering en vermaak” jou een paar boeken geven. Boeken die jou vast zullen interesseren want ze raken de politiek en het openbaar bestuur. Zaken waar jij een grote affiniteit mee hebt.

De titel van het ene boek is: “Niet spreken met de bestuurder” en biedt inzicht in de Nederlandse democratie.

Hierbij gaan wij er van uit dat jij er voor zorgt dat de Raad deze titel voor wat jou persoon betreft nooit letterlijk behoeft te nemen.

Het besturen, op welk niveau dan ook, kent zijn hoogte- en dieptepunten zoals jij ook ongetwijfeld ervaren zult hebben. We willen je daarom ook nog een boek aanbieden van een man waar je mogelijk een zekere geestverwantschap mee voelt, de heer Tony Blair. Hieruit kun je leren, voor zover dat nog nodig is, hoe je politieke stormen kunt overleven. Tony Blair is inmiddels benoemd tot speciaal gezant voor het Midden Oosten, jij blijft Hare Majesteit’s gezant in het Noord Oosten en dat vinden wij erg belangrijk.

We wensen je voor de komende jaren veel wijsheid, plezier en succes toe in de gemeente Noordenveld, in goede samenwerking met het College en de Raad en in het belang van de inwoners van onze mooie gemeente.

Hans, namens de Raad van harte gefeliciteerd met je herbenoeming voor de komende 6 jaar.

Reacties op 'Herbenoeming Hans van der Laan'