Minimaregeling, WMO en MaSTERplan

zaterdag 21 oktober 2006 19:30

We willen u graag op de hoogte houden van zaken die spelen in de gemeente. Hierbij willen we een aantal punten nader toelichten.

Minimaregeling.

In september is de nieuwe regeling in de commissie aan de orde geweest. De wethouder heeft goed geluisterd naar het minimaplatform en de raad. Er zijn enkele verbeteringen ingevoerd ten gunste van de doelgroep. Voor de gemeente betekent het een extra uitgave van € 37.300, -. Wij achtten dit, gezien de doelgroep, een verantwoorde uitgave en hebben met de wijzigingen ingestemd.

Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

Per 1 januari wordt de wet W.M.O. gedeeltelijk ingevoerd. De fractie van de ChristenUnie heeft aangegeven niet bijster gelukkig te zijn met deze wet. Ons bezwaar is dat het geheel te grootschalig wordt en het commerciële belang te groot hetgeen ten koste kan gaan van de kwaliteit van dienstverlening aan de klant. Op onze vraag of de gemeente voldoende is voorbereid werd meegedeeld dat men volop aan het werk is en dat men verwacht dat het gedeelte wat in januari wordt ingevoerd ook goed uitgevoerd kan worden door de gemeente. In een werkgroep van ambtenaren en raadsleden is hierover verder doorgesproken. De voorbereidingen door de ambtenaren, hun betrokkenheid en inzet geven ons goede hoop op een goede start. Wel is men in een aantal gevallen van anderen afhankelijk. De vraag is nog hoe goed die hierop ingespeeld hebben. Naar verwachting zullen de eerste maanden van het jaar met de nodige aanloopproblemen te maken krijgen, ondanks de goede inzet.

MaSTERplan.

De gemeente is al een aantal jaren bezig met de uitvoering van het MaSTERplan voor het centrum van Roden, inclusief de Kanaalstraat. Bij de start werd uitgegaan van een totale kostenpost van ca. € 18 miljoen, gaandeweg zijn er aanvullende kredieten verstrekt voor meer dan € 2 miljoen. Voor de vergadering van 6 september kwam het college met een notitie waarin de voortgang werd gerapporteerd en de raad tevens werd geconfronteerd met een fors tekort. Volgens het college bedroeg het tekort € 960.000. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een ernstiger vorm van bodemvervuiling in de Kanaalstraat ter hoogte van de Vrijbuiter. Ondanks diverse bodemonderzoeken door deskundige instanties heeft men deze extra vervuiling niet tijdig vastgesteld. Daarom kon de gemeente de vorige eigenaar niet meer voor de kosten aansprakelijk stellen. Ook het onderzoeksbureau schijnt niet of moeilijk aangesproken te kunnen worden. Wij hebben hierover onze verbazing en verontwaardiging uitgesproken. Overigens is er geen sprake van een tekort van € 960.000 maar van een veel groter bedrag waarvan het college tot op heden de juiste omvang niet heeft meegedeeld. Het college kwam tijdens deze vergadering nog met een aanvullend kredietverzoek van € 255.000 voor een zogenaamd veegbestek. Hiermee wordt bedoeld een bestek waarin alle (althans dat hopen we) punten die nog uitgevoerd moeten worden staan vermeld. Wij hebben opgemerkt dat dit volgens ons tot de overschrijdingen gerekend moet worden. Dit werd door de burgemeester beaamd. Daarnaast heeft het College, in strijd met het normale beleid, de BTW die men op dit project terug heeft gekregen, weer toegevoegd aan het project. Normaal worden deze terugontvangen gelden apart geboekt en komen niet ten gunste van de betreffende projecten. Ook dit is dus een overschrijding van de begroting. Alleen de omvang hiervan is niet bekend, maar loopt naar wij aannemen in de tonnen, zo niet meer. Wij hebben het college verweten dat men, zonder overleg met de raad, deze vorm van creatief boekhouden heeft toegepast. Verder blijken er nog projecten in uitvoering te zijn waarvan op dit moment niet duidelijk is of hiermee nog extra geld gemoeid is. Wij hebben geconcludeerd dat de tussenrapportage de indruk geeft van onvoldoend vermogen bij de gemeente om dit soort projecten tot een goed einde te brengen. Tijdens de raadsvergadering op 21 september hebben wij nogmaals onze verbazing uitgesproken over het feit dat er diverse bodemonderzoeken hebben plaatsgevonden en dat desondanks de kosten van de bodemverontreiniging 4 * hoger waren dan geraamd. Verder hebben we het college verweten dat ze van de normale gedragslijn voor wat betreft BTW verrekening is afgeweken zonder de raad hierin te kennen en in feite daarmee het budgetrecht van de raad heeft geschonden. Ook heeft men de raad niet tijdig en adequaat geïnformeerd over de gang van zaken en dat terwijl er elke maand op de agenda staat ”Voortgangsrapportage Masterplan”. En wat wij het meest ernstig vonden is dat er bij het college geen enkel blijk van herkenning van de gevoelens van onvrede bij de raad viel te bespeuren. Men vond en vindt dat men het goed heeft gedaan en dat men adequaat heeft gehandeld.

Reacties op 'Minimaregeling, WMO en MaSTERplan'