ChristenUnie blijft zich inzetten voor beperken van schade door gaswinningsactiviteiten in Drenthe

CU-Logo-Drenthe-CMYKdonderdag 27 december 2018

Statenlid Roy Pruisscher heeft ingesproken n.a.v. een motie die tijdens de Statenvergadering op 19 december jl. op tafel lag. Roy Pruisscher: "De ChristenUnie heeft zich de afgelopen jaren steeds ingezet voor de inwoners van Drenthe als het gaat over de winning en schade door winning van gas. We willen dat er voor de inwoners van Drenthe een snelle oplossing komt in geval van schade. Er moet sprake zijn van een gelijkwaardige rechtsbescherming. En dat het dichtdraaien van de gaskraan in Groningen niet mag leiden tot extra gaswinning in Drenthe."
De ChristenUnie ziet dat Gedeputeerde Staten zich inzet voor de bescherming van de inwoners van Drenthe m.b.t. gaswinning. Zij hebben hierover veelvuldig contact met Minister en de Tweede Kamer.
De motie die vandaag op tafel lag ging over het verzoek om als Provincie in beroep te gaan bij de Staat. De ChristenUnie heeft vertrouwen in het huidige college en gedeputeerde Tjisse Stelpstra als portefeuillehouder: " De plannen die er lagen voor de gaswinning worden voortgezet, omdat we domweg het gas nog nodig hebben op dit moment."
Voor het instellen van beroep tussen overheden onderling, moet wel uiterste noodzaak zijn en gebeurd wanneer er geen andere vormen van bestuurlijk overleg meer mogelijk zijn. Er moet ook grond zijn om een beroep in te stellen.
Tjisse Stelpstra: "Moet er dan solidariteit zijn met gemeenten? Ja, en dat is er. In bestuurlijk overleg is het indienen van het beroep met de gemeenten besproken. Het college zag hiervoor geen grond. Gemeenten hebben hier ook begripvol op gereageerd en zagen er zelfs nog wel een positieve kant aan, vanwege de andere rol die het college als midden bestuur kan spelen."
"Het schadeprotocol heeft steeds hoog op de agenda gestaan en hierover is veelvuldig contact met de Minister. Het college wordt steeds betrokken bij de ontwikkelingen rondom het schadeprotocol. Inwoners in Drenthe mogen niet in een slechtere positie komen, dat is onacceptabel. Er worden tot in detail zaken over schadeafhandeling besproken. En de regeling moet voor de burgers toegankelijk en gelijkwaardig zijn."
De motie is na stemming niet aangenomen.

Archief > 2018 > december