CU Motie Luchtkwaliteit versus houtstook aangenomen

brandhout.jpgdonderdag 01 november 2018 21:28

In de Raadsvergadering van woensdag 31 oktober heeft de ChristenUnie een motie ingediend die tot doel heeft bewustwording van de invloed van houtstook op de luchtkwaliteit.

De motie werd door het College ondersteund. Het aantal houtstookkachels is de laatste jaren flink toegenomen. Uit onderzoek blijkt dat veel eigenaren van houtstookkachels onvoldoende op de hoogte zijn van het gebruik en de gevolgen op de gezondheid van omwonenden. In het bijzonder voor de longpatiënt is de luchtkwaliteit van levensbelang. Elke minimale verslechtering daarvan kan grote gevolgen hebben. De CU vindt dat iedereen in Noordenveld optimaal mee moet kunnen doen en daarom is deze motie ingediend met een oproep aan het college:

• Om actief en via de beschikbare communicatiemiddelen de inwoners te informeren over de gevolgen van houtstook voor de gezondheid.
  • Eigenaren van houtkachels te adviseren om overlast door houtstook voor de inwoners te beperken.
  • Klachten te registeren via het meldpunt leefomgeving.

Na een korte toelichting door Menne Kamminga en een standpuntbepaling bij de fracties, volgde de stemming. De motie werd aangenomen met 21 stemmen voor en 2 tegen. Daar zijn we blij mee en we hopen dat deze een positieve uitwerking op onze samenleving heeft.

Reacties op 'CU Motie Luchtkwaliteit versus houtstook aangenomen'

Archief > 2018 > november