Bezoek aan jeugdgevangenis Juvaid in Veenhuizen

Juvaid.jpgwoensdag 31 oktober 2018

Maandag 29 oktober brachten Statenleden Bernadette van den Berg en Roy Pruisscher een werkbezoek aan de jeugdgevangenis Juvaid in Veenhuizen. Er is een overschot aan jeugdgevangenissen in Nederland, waardoor Veenhuizen vreest voor sluiting. Veenhuizen is op dit moment nog de enige jeugdgevangenis in het Noorden. Bernadette van den Berg: "We waren onder de indruk van de goede zorg die jonge gedetineerden daar krijgen. Onze fractie wil zich inzetten voor het openhouden van deze gevangenis."
De Statenfractie van de ChristenUnie vindt het belangrijk dat de jeugdgevangenis voor het noorden behouden blijft, niet alleen vanwege de werkgelegenheid, maar ook omdat het voor jonge gedetineerden belangrijk is dat zij in een inrichting zitten die dichtbij hun woonplaats is. Zo kunnen ouders betrokken worden bij de behandeling. Ook is het dan bijvoorbeeld makkelijker om samen te werken met de school waar de jongere heen ging voor detentie. Kortom, het is belangrijk voor een succesvolle terugkeer in de maatschappij.
Juvaid is een gesloten inrichting voor jongeren van 12 tot 23 jaar die een strafbaar feit (delict) hebben gepleegd of ervan worden verdacht. Een strafrechter kan hen hier voor langere of kortere tijd plaatsen. Vaak gaat het om jongeren met (ernstige) gedragsproblemen. In Juvaid worden deze jongeren geobserveerd en behandeld en ze volgen dagbesteding op de interne school met als doel: ervoor zorgen dat jongeren na hun verblijf in Juvaid succesvol terug kunnen keren in onze maatschappij en geen delicten weer plegen (www.hetpoortje.nu)

Archief > 2018 > oktober