Provinciale fractie ChristenUnie steunt plan om te investeren in Vliegveld Eelde

vliegtuigzondag 18 december 2016

Ruim voor de zomervakanties van 2016 verscheen een groot ingezonden stuk in de noordelijke dagbladen, op persoonlijke titel geschreven door Piet Adema, voorzitter van de ChristenUnie. In dat stuk gaf hij aan dat er een keer een keuze gemaakt moest worden door de aandeelhouders. En ook dat bij een keuze vóór het vliegveld, je er helemaal voor moest gaan. En niet ieder jaar het bestaansrecht ter discussie stellen.

Kort gezegd;  Kiezen!  En niet “Pappen en Nathouden”

De behandeling van het onderwerp is pas na de zomervakantie van start gegaan. Onder leiding van de nieuwe gedeputeerde, Cees Bijl, werd een groot aantal onderzoeken gepresenteerd . Over het marktpotentieel in Nederland  en in Noord Nederland, een vergelijk tussen de verschillende luchthavens in Nederland en Duitsland, en over de juridische effecten van een eventuele investering.  Samengebundeld leverde dit 3 keuzemogelijkheden op;

1 afbouwen

2 houden zoals het nu is

3 investeren

Nu is de provincie Drenthe niet de enige aandeelhouder van Groningen Airport Eelde (GAE). Ook Tynaarlo, Assen de provincie Groningen én Groningen Stad zijn mee-beslisser. We hebben daarom overleg gehad met onze CU partijgenoten en op die manier een standpunt bepaald.

Belangrijk bij de beslissing waren de effecten en ontwikkeling van Lelystad  en het besturingsmodel. Kort samengevat; breng je de kosten van brandweer en beveiliging in rekening van de luchtvaartmaatschappijen of zijn dit algemene kosten?

Wij hebben gekozen voor optie 3. We hebben gedeputeerde Staten gevraagd dit plan uit te werken en zullen bij de voorjaarsnota de financiële effecten beoordelen. De luchthaven is een kans voor de economische ontwikkeling van het noorden. Uit de ingevulde internet-enquête blijkt steun voor deze voorziening. Dan moeten er wel extra vluchten bij komen, en daar gaat nu aan gewerkt worden. Met een ander besturingsmodel als basis moet Eelde  gaan concurreren met andere luchthavens en kan dat nu ook, omdat de kosten voor vliegmaatschappijen lager zijn.

Zo is, drie kwartalen na verschijnen van het ingezonden stuk, een stap gemaakt. Geen garantie op succes, wel een kans om er wat van te maken. En een bewuste keuze.

Archief > 2016 > december