FOC

Roy Pruisscher.jpgwoensdag 14 december 2016

Mijnheer de voorzitter,

De ChristenUnie is teleurgesteld, wellicht een beetje boos, dat het verzoek van de gemeente Assen omtrent het FOC is ingetrokken.

Tijdens de Commissievergadering Omgevingsbeleid (23 november) hebben wij aangegeven hoe belangrijk het is om als politiek duidelijkheid te scheppen. Er is veel onrust in de samenleving over dit onderwerp. Er heerst veel onzekerheid.
Vandaag zouden wij een besluit nemen, duidelijkheid scheppen. Dat kan nu niet meer. Dit legt wel een zware verantwoordelijkheid bij de gemeente Assen: zij hebben nu de regie, zij moeten nu duidelijkheid scheppen.

Het college van Gedeputeerde Staten constateert terecht dat met het intrekken van het verzoek van het college van b&w Assen, de grondslag voor het Statenvoorstel ontvalt. De conclusie om dit voorstel in te trekken is dan ook juist.

Het college van Assen heeft het verzoek ingetrokken, omdat de initiatiefnemer uitstel verlangd. Dat geeft hem de mogelijkheid om met anderen grotere plannen voor de Toeristisch Recreatieve Zone verder uit te werken en concreet te maken. Besluitvorming kan dan plaats vinden op basis van een plan gericht op integrale gebiedsontwikkeling.

De initiatiefnemer geeft in zijn brief aan het college van Assen aan, dat hij deze tijd wil gebruiken omdat “Politieke partijen er waarde aan hechten de ontwikkelingen verder uitgewerkt te zien alvorens hun standpunt definitief te bepalen.”

Voor zover wij weten is er slechts één fractie in deze Staten dat zijn standpunt nog niet had bepaalt. Ik zou graag van die fractie willen weten of zij nu wel een standpunt hadden, en of zij content zijn met het intrekken van het voorstel?

Maar is dit nu de goede manier om met het volksvertegenwoordigend orgaan van deze Provincie om te gaan? Hier worden de kaders gesteld, regels gemaakt die in de provincie gelden. En juist wanneer een besluit genomen moet worden, en zich een beeld tekent van de uitkomst van dat besluit, wordt de stekker eruit getrokken. Wat zegt dit over de bestuurlijke verhoudingen? Wat zegt dit over de slagvaardigheid van de politiek?

Voorzitter,

De ChristenUnie is altijd kritisch geweest over het verlenen van planologische medewerking aan het vestigen van een FOC. Wij streven naar een concentratie van de detailhandel in de binnenstedelijke gebieden (p.83 Omgevingsvisie). En wij zijn in de vorige Commissievergadering duidelijk geweest over het toen voorliggende plan: wij verlenen geen planologische medewerking.

Laten we ook helder zijn richting de gemeente en de initiatiefnemer: er kan nog zo’n mooie strik omheen zitten, als het in concreto op hetzelfde plan neer komt, zal ons standpunt er niet door veranderen. We zijn dan ook blij dat ons college zegt een plan met gelijkluidende strekken niet nogmaals aan ons voor te leggen.

Maar Voorzitter,

Wij hebben ook aangegeven dat wij niet tegen ontwikkelingen zijn rond het TT, in de Toeristisch Recreatieve Zone. Wij hopen oprecht dat de gemeente met ijzersterke plannen komt voor de invulling van dit gebied. Dat is goed voor de gemeente, én voor heel Drenthe. Daar wachten we met smart op.

Dank u wel.

Roy Pruisscher