Regenboogmotie

Regenboogdonderdag 07 juli 2016

Woensdag stond een zgn. Regenboogmotie op de agenda van Provinciale Staten. De motie was ingediend door acht partijen. In deze motie werd het college van Gedeputeerde Staten opgeroepen om zich samen met betrokken partijen in te zetten om de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBT'ers te bevorderen. In haar bijdrage gaf de fractievoorzitter van de ChristenUnie, Bernadette van den Berg, aan dat meer dan met andere moties het bij deze motie  ook gaat om gevoel en gevoelens, en dat het daarmee al snel een geladen debat kan worden, zowel bij een voorstem als bij een tegenstem. Toch wilde zij de indieners ook complimenteren met deze stap, omdat het ook voor hen heel dichtbij komt, en ze hiermee een bepaalde kwetsbaarheid tonen.

Van den Berg gaf vervolgens aan dat de ChristenUnie pal staat voor onze grondwet, die niet voor niets begint met artikel 1. Discriminatie, op wat voor grond ook, is verboden. Voor de ChristenUnie zijn dat niet alleen loze woorden, maar heeft ze bijvoorbeeld ook, toen ze deelnam aan het kabinet Balkenende IV zich ingezet voor maatregelen ter bestrijding van discriminatie van en geweld tegen homo's.

Als ChristenUnie staan we daarnaast echter ook voor artikel 6 van de grondwet, dat luidt dat ieder het recht heeft zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

De fractie van de ChristenUnie had om die reden erg moeite met de 'toon en geur' van de bijlage die bij de motie zat. Van den Berg: "Hoewel mijn fractie zich in een heel aantal aspecten uit de bijlage heel goed kan vinden, zit er toch wel een beetje de geur aan van gewetensdwang en betutteling: 'Wij weten wat u moet vinden, ook thuis en in sociale kringen', en met die toon en geur heeft mijn fractie erg moeite".

Door de indieners is de bijlage niet aan de uiteindelijke motie toegevoegd en zijn de vragen van de ChristenUnie afdoende beantwoord. De ChristenUnie heeft daarom aangegeven dat zij wel wat kritische kanttekeningen houdt, maar wel het goede signaal af wil geven, namelijk dat ze tegen discriminatie is. Om die reden heeft zij vervolgens voor de motie gestemd.

De volledige bijdrage vindt u in de bijlage. Het debat is ook terug te luisteren op www.drentsparlement.nl.

PS201674 Regenboogmotie15,4 kBapplication/pdfdownload

Archief > 2016 > juli