Gevangenis blijft voorlopig ‘open’

gevangeniswoensdag 29 juni 2016

Half juni kwam voor de gevangenissen in Veenhuizen en Ter Apel een bijzonder goed bericht uit Den Haag. De gevangenissen blijven in ieder geval deze regeerperiode open. De afgelopen maanden werd een intensieve lobby gevoerd, nadat staatssecretaris Klaas Dijkhoff een paar maande geleden sluiting aankondigde van acht gevangenissen. Veenhuizen en Ter Apel stonden op de nominatie om gesloten te worden.
Samen met de provinciale statenfractie van de ChristenUnie hebben bestuurders van gemeenten, provincie en het gevangenispersoneel gezamenlijk opgetrokken om de gevangenis open te houden. Ook landelijke politici, waaronder de Tweede Kamerleden van de ChristenUnie hebben zich zeer betrokken getoond.

Het openblijven van de gevangenis is goed voor de werkgelegenheid. De gevangenis in Veenhuizen biedt aan ruim 500 mensen werk. Daarnaast leveren vele toeleveranciers aan de gevangenis.

Of de gevangenis ook na de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 openblijft, is nog wel onduidelijk.  Fractievoorzitter Bernadette van den Berg: "Wij feliciteren PI Veenhuizen met dit bericht! Wij blijven zo nodig voor deze gevangenis knokken, ook ná 2017".

Archief > 2016 > juni