Veel steun voor energieagenda gedeputeerde Stelpstra

groene energievrijdag 17 juni 2016

Energie.
Dit onderdeel raakt ons allemaal. En uitgerekend dat onderwerp staat in juni op de agenda van de Provincie Drenthe. Een mooi succes van onze gedeputeerde Tjisse Stelpstra voor de ChristenUnie. Immers, daar hebben we tijdens de campagne het nodige over gezegd. Er is gepleit voor extra investeringsruimte (wat gelukt is) en als eerste concrete invulling liggen de energie-agenda en het aanvullende actieplan naar Energie-neutraal nu voor ons.

De energie-agenda is aangepast naar de situatie van nu. Er is immers een nieuw akkoord gesloten in Parijs en we moeten aanpakken en meters gaan maken. Daarom is ook besloten om het plan een looptijd van 4 jaar te geven (2016-2020). Daarmee gaat het over de periode van het huidige college heen, waardoor de vaart er in kan blijven. We zijn blij met de benadering die het stuk uitstraalt. Iedereen doet mee, dus 100 maal 1 in plaats van één keer honderd. En dat past  in onze maatschappelijke visie van goed rentmeesterschap.

De exta investeringsruimte die is gevraagd heeft het actieplan naar energieneutraal wonen in Drenthe opgeleverd. Geheel in stijl heeft Tjisse Stelpstra het stuk als werktitel “10 miljard voor Drenthe” mee gegeven. Ik kan u aanraden het stuk eens door te lezen en te kijken hoe u hiermee aan de gang kunt.

Het is een goed leesbaar actieplan geworden, met heel concrete stappen. De benadering zal u aanspreken en ik raad u daarom aan het stuk eens door te lezen. En u daarbij af te vragen hoe u zelf hiermee aan de gang kunt. Want zeg nu zelf; is het niet beter om het geld voor de energierekening aan andere nuttige zaken uit te geven?

Wat mij betreft kort samengevat: Goed voor  de schepping en goed voor Drenthe.

Harm Henk Veldsema, Statenlid ChristenUnie

groene energie25,5 kBimage/jpegdownload