Goed nieuws voor MBO - studenten

Icoontje standpunten onderwijs_141x141vrijdag 17 juni 2016

Mede op initiatief van onze Statenfractie heeft het College van GS voor 2016 een voorziening getroffen voor een reiskostenvergoeding voor 16/17-jarigen die een voltijdsopleiding volgen in het beroepsonderwijs en die geen recht hebben op een studentenreisproduct.
Bij de Stichtingen Leergeld Noord-Drenthe, Emmen en Meppel komen regelmatig aanvragen binnen voor de vergoeding van schoolkosten voor een MBO-opleiding. Voorwaarde om voor de regeling in aanmerking te komen is dat het gezinsinkomen niet meer bedragen dan 120% van het bijstandsniveau. De kinderen zijn woonachtig in de gemeenten waar een stichting Leergeld functioneert, te weten: Meppel, Emmen, Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo. De uitvoering van de regeling berust bij de Stichtingen Leergeld Emmen, Meppel en Noord- Drenthe. Het inkomen wordt getoetst door de intermediairs van de Stichting Leergeld.

De Provincie Drenthe was, mede op verzoek van de Statenfractie van de ChristenUnie, bereid de aanvragen voor de periode van 1 januari 2016 tot 1 juli 2016 voor 50% te vergoeden.

Uit de zgn. (eerste) bestuursrapportage blijkt dat voor het openbaar vervoer voor 16- en 17 jarige MBO-studenten voor geheel 2016 nog een regeling is getroffen voor de vervoerskosten. De kosten voor de periode van 1 juli 2016 tot 1 januari 2017 worden nu zelfs voor 100% vergoed!

Met ingang van 2017 vallen de vergoedingen voor reiskosten onder een nieuwe wettelijke regeling.

Een goede regeling voor de 16/17-jarigen, die mede door onze tussenkomst, tot stand is gekomen!

Icoontje standpunten onderwijs_141x14111,0 kBimage/jpegdownload
Bijdragen